Buitengebied

Ons mooie en vitale buitengebied wordt erg gewaardeerd. De PvdA heeft zich in de afgelopen raadsperioden sterk gemaakt voor het behoud van de kwaliteit van het buitengebied en eraan bijgedragen dat er geen extra woningbouw plaatsvond.

De PvdA wil het behoud van de kwaliteit van het buitengebied voortzetten. Daarbij staat een goede samenwerking met de eigenaren en gebruikers van het buitengebied centraal. Dat moet ook wel, omdat Europese en rijkssubsidies wegvallen. Wij willen (agrarische) ondernemers die bereid zijn in het buitengebied te investeren graag ondersteunen. Daarbij valt te denken aan activiteiten als zorg, duurzame landbouw, verkoop van zelf geteeld groente en fruit en kleinschalige recreatie, zoals Bed&Breakfast en kleinschalige horeca. Die activiteiten kunnen dat extra inkomen opleveren dat boeren nodig hebben om het beheer van het buitengebied op peil te houden.

Wij willen het Landschapsontwikkelingsplan volop uitvoeren. Dat betekent dat belangrijke initiatieven als het opknappen van de Asschatterkeerkade, het herstellen van oude landschapselementen en het vrijwillig landschapsonderhoud door kunnen gaan. Het initiatief van de agrarische natuur- en milieuvereniging Vallei Horstee om samen met de Stichting De Boom, de gemeente en de provincie de monumentale boerderij Groot-Zandbrink aan de Postweg in te richten als streekcentrum voor natuur- en agrarische educatie, verdient onze steun.

De PvdA wil de ecologische verbindingszones in onze gemeente in stand houden. Dat is van het grootste belang voor een vitale wildstand.