Senioren

De Leusder gemeenschap is vanaf de jaren zeventig in de vorige eeuw snel gegroeid. Een snelle rekensom leert dat de vergrijzing –of: verzilvering- al volop aan de gang is. Daar moeten we in ons beleid terdege rekening mee houden. Hinderpalen die ouderen belemmeren om aan de samenleving mee te doen zoals zij dat zelf wensen, moeten worden weggenomen.

De Stichting Welzijn Leusden speelt daarin in de ogen van de PvdA een centrale rol. Deze stichting kan zich volgens ons ontwikkelen tot een organisatie die zich steeds meer richt op activering van burgers, waarbij wordt samengewerkt met de zorgverleners en met het jongerenwerk. De gemeente moet daarbij een maximale ontschotting van de budgetten bewerkstelligen.

Het rijksbeleid is erop gericht dat senioren langer zelfstandig blijven wonen. Dat vergroot de druk op de gemeente om hen van dienst te zijn. De PvdA vindt dat de gemeente desnoods zelf geld vrij moet maken om ouderen een zoveel mogelijk zorgenvrij bestaan te bieden.