Sport

We hebben goede sportaccommodaties in Leusden. Ook ons buitengebied biedt alle ruimte om recreatief te bewegen. Leusdenaren sporten meer dan gemiddeld. Sport is en blijft belangrijk met het oog op gezondheid en het aanknopen van sociale contacten.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning biedt de sportverenigingen alle kansen zich verder te ontplooien. De PvdA wil dat de verenigingen die kansen grijpen, door meer samen te gaan werken met het onderwijs, bedrijfsleven, jongerenwerk, ouderengroeperingen en gezondheidszorg. De gemeente ondersteunt de verenigingen daarbij. Zo kunnen sportverenigingen een rol spelen bij buitenschoolse opvang, het creëren van stageplaatsen, bedrijfssport, sport voor senioren, het opvangen van jongeren met problemen. De kantines van de sportverenigingen zijn daarmee niet alleen een bron van inkomen via de baromzet, maar ze bieden ook ruimte om voornoemde doelgroepen op te vangen.

Sport is belangrijk voor iedereen. Dat betekent dat ook de minima volop gebruik moeten kunnen maken van de voorzieningen. Het Jeugdfonds De Boom voorziet daarin voor jongeren, de gemeente is het vangnet voor de volwassenen.