Door op 29 februari 2016

PvdA steunt omgekeerd inzamelen

De PvdA gaat voor duurzaamheid en steunt het ‘omgekeerde, nieuwe inzamelen’ van afval. Bij omgekeerd inzamelen van afval gaan Leusdenaren behalve papier en plastic, groente-, tuin en fruitafval, straks thuis ook blik en drankenkartons gescheiden inzamelen. We pleiten daarbij wel voor een grote betrokkenheid met inwoners, organisaties en scholen.

De fractie van GroenLinks-PvdA steunt het voorstel om over te gaan tot het ‘anders, omgekeerd’ inzamelen van afval, al hebben we nog wel wat kritische kanttekeningen bij de uitvoering ervan. Duurzaamheid en omgekeerd inzamelen is al jaren een van de wensen van onze fractie en ook onderdeel van ons verkiezingsprogramma (in 2020 afvalvrij).

Diftar en omgekeerd inzamelen werd al 12 jaar geleden door de toenmalig raadsleden Gerda Wiertz en Olga Badal en Kees de kruijf voorgesteld in het voorjaarsdebat en een aantal jaren daarna herhaald wat gepaard ging met gesteun en gekreun van enkele andere raadsleden die dit milieu onderwerp maar niets vonden.

Hoe anders is het nu in 2016 waar duurzaamheid zo hoog op de agenda staat bij alle fracties. Daarbij willen we ook dat de afvalstoffenheffing laag blijft, als gemeenten niet voldoen aan de landelijke criteria wordt zelfs de gemeentelijke belasting hoger voor de inwoners/organisaties.

Het onderwerp leeft, ook bij inwoners op de Leusdense facebooksite.

Wij steunen het raadsvoorstel om een aantal redenen:

1. Onze fractie vindt het belangrijk dat de afvalberg vermindert en met ons vele inwoners en organisaties.
  2. Het inzamelen van PMD: /plastic, metaal/blik en drankenkarton, als onderdeel van het landelijk beleid verpakkingsakkoord 1-1-2015, lijkt al een succes te zijn in Leusden (bv. Biezenkamp 2 containers vol, veel mensen op de fiets/auto die plastic zakjes erin gooien). Wij staan achter het voorstel om hier een kliko voor te verstrekken, mogelijk als proef in enkele wijken? Zeker geen mini.
  3. Inwoners worden zich door deze nieuwe manier van inzamelen bewuster dat afval leidt tot grondstoffen voor nwe producten (blik=blikje maar ook blik= onderdeel nwe fiets)
  4. Leusden is geen koploper en oriënteert zich op best practice van andere gemeenten (voorbeelden genoeg op website o.a. Doesburg, Veenendaal, Oosterhout, Roosendaal, Hengelo etc.)
  5. Wij vinden het belangrijk dat mensen en organisaties zich bewust zijn dat gedragsverandering in het anders omgekeerd afval inzamelen bijdraagt tot recycling van grondstoffen en duurzaamheid en leefbaarheid van de wereld.
  6. De vervuiler betaalt (Diftar= gedifferentieerde tarieven= betalen per keer als restafval wordt aangeboden). In o.a. Veenendaal is dit per 1-2-2016 ingevoerd na een proef in een wijk waar 30% minder restafval was en meer tevreden inwoners.
  7. Mensen die goed afval scheiden worden beloond: basistarief +bedrag per storting. Zonder Diftar gaat het afvaltarief zeker omhoog.
  8. Vergoeding oud papier doet recht doet aan de inzamelaars die hier veel vrije tijd en energie in stoppen voor hun vereniging. Geen onderscheid tussen verenigingen.

Wij plaatsen kritische kanttekeningen bij:

1. Het nader te bepalen doelgroepenbeleid. Het lijkt op een willekeurige opsomming (kritiek op thuiswonende patiënten= term past niet bij nwe visie op gezondheid) en vinden dat de gemeente beleid moet maken op het inzamelen van incontinentiemateriaal, babyluiers en medicinaal afval. Er zijn gemeenten die hiervoor een aparte afvalemmer hebben en/of bij crèches nwe speciale afvalzakken kunnen halen (o.a. Horst, Houten). Wij willen graag van de wethouder horen in hoeverre hij bereid is hier apart beleid voor te maken.
  2. Ouderenbeleid: steeds meer thuiswonende oude ouderen die zelf restafval moeten wegbrengen naar ondergrondse containers; integrale wijkaanpak en burenhulp zou meer aandacht moeten krijgen (met pasje van oudere naar ondergrondse container= vertrouwen).
  3. Diftar; de meningen zijn hier heel verdeeld over en er zijn Leusdenaren die vermoeden dat de afvalberg op straat en/of in de berm/bosjes groten wordt. Hoe gaat de wethouder een keuze maken over de verschillende rekentarieven? Toch horen wij ook veel positieve berichten van andere gemeenten/verhalen (ook op websites).
  4. Communicatie met inwoners, organisaties, scholen: inmiddels leeft het wel en wordt op volop meegedacht. Onze vraag is toch hoe de wethouder denkt gedragsverandering tot stand te brengen t.a.v. afvalscheiding. Daarbij een goede overzichtelijke website; hier zijn al veel gemeentelijke voorbeelden van.

Keuze voor containers; omvang, kleur etc. leeft erg bij de inwoners; voor elk wat wils zoals in Doesburg? Ofwel, kan men kiezen voor een grote, kleine, geen container en wat kost dat?