Door op 18 mei 2016

Nieuwe manier van afvalinzameling vanaf 2017

Aan de Leusdense gemeenteraad zal deze zomer gevraagd worden in te stemmen met een nieuwe wijze van afvalinzameling.

Afgelopen zaterdag, 14 mei is de fractie van GroenLinks_PvdA met haar wethouder

Erik van Beurden in de Hamershof in gesprek gegaan met bewoners van Leusden over een nieuwe vorm van afvalinzameling.

Het algemene doel is dat Leusden het restafval vermindert en het scheiden van afval, zoals groen, papier, plastic, blik en drinkkartons, zoveel mogelijk stimuleert.

Het plan is om al het door de inwoners van Leusden zelf gescheiden afval vanaf januari 2017 huis aan huis op te halen en dat men het restafval zelf weg brengt naar ondergrondse containers in de wijk.

Het zelf gescheiden afval dient als grondstof voor hergebruik. Het levert geld op en verlaagt de kosten van de afvalinzameling en verwerking.

Naar verwachting zal naast de nu al bestaande groenbak elk huishouden een extra container krijgen waarin plastic, blik en drinkkartons verzameld kunnen worden.

De gemeente wil met dit nieuwe beleid meerdere doelen dienen. Nog betere scheiding van herbruikbare grondstoffen, vermindering van de hoeveelheid restafval en het laten verdwijnen van de afvalzakken op straat. Hoe beter wij slagen deze doelstellingen te halen, hoe beter dit is voor ons milieu en onze portemonnee. Grondstoffen leveren geld op en minder restafval leidt tot minder verwerkingskosten.

Uit de gesprekken met burgers blijkt dat zij erg veel prijs stellen op het leveren van een bijdrage aan het milieu door het scheiden van afval. Een aantal is er al aan gewend om het plastic naar de afvalcontainer te brengen en heeft er geen behoefte aan dat het wordt opgehaald. Anderen, vooral ouderen, stellen er juist prijs op dat het plastic wordt opgehaald, ook omdat de hoeveelheid steeds groter wordt en er nu ook blik en drinkkartons aan kunnen worden toegevoegd. Als er goed gescheiden wordt, wordt de zak met restafval steeds kleiner. Indien dat niet gebeurt, kan het restafval nog behoorlijk zwaar worden. Ook wordt gevreesd dat de kosten dan nog behoorlijk kunnen oplopen. Volgens het huidige plan gaat men voor het restafval betalen wanneer men boven een bepaald gemiddelde stort. Een aantal mensen geeft er de voorkeur aan geen extra kosten voor het restafval in rekening te brengen en alle kosten te verdisconteren in een vast jaarbedrag. Ook werd opgemerkt dat het wegbrengen van restafval een sociale functie zou kunnen hebben: men ontmoet andere mensen of men brengt het weg voor iemand die niet zo goed ter been is. Door anderen wordt gevreesd dat sommige mensen hun restafval toevoegen aan het gescheiden afval om te voorkomen dat zij moeten bijbetalen.

Als fractie gaan we het onderwerp nog uitgebreid bespreken en zijn we blij met uw reacties. Voor de bespreking in de raad kunt u de gemeentepagina in de gaten houden. U kunt nog volop mee denken en praten. De fractie van GroenLinks_PvdA is blij met uw inbreng.