Door Marcel Sturkenboom op 30 oktober 2016

Kunstgrasvelden: Gevaarlijk spel?

Het televisieprogramma ZEMBLA zond woensdag 5 oktober 2016 een item uit met de titel: ‘Gevaarlijk spel’. Voor dit item verrichtte het programma de afgelopen maanden gericht onderzoek. De centrale vraag was hierbij: zijn we wel goed en eerlijk geïnformeerd over de gezondheidsrisico’s van kunstgrasvelden met rubberkorrels?

Het gaat hierbij met name om kunstgras voetbalvelden. Echter ook in de openbare ruimte worden kunstgrasveldjes ingestrooid met rubberkorrels genaamd `rubbergranulaat’. Van de ruim 1800 kunstgras voetbalvelden in Nederland is ruim 90% met dit rubber van gemalen autobanden ingestrooid. Dat geldt ook voor het kunstgrasveld van Roda ’46 Leusden.

De feiten die tijdens deze uitzending zijn gepresenteerd zijn reden tot zorg. We begrijpen de maatschappelijke onrust die is ontstaan bij spelers, sportbestuurder maar vooral ouders van jonge voetballertjes.

Daarom is de fractie GroenLinks-PvdA van mening dat er op korte termijn inzicht moet komen in de daadwerkelijke gezondheidsrisico’s. Bekend is dat al bij kleine wondjes kans op besmetting kan ontstaan. Tijdens de Raadsvergadering van afgelopen donderdag hebben we daarom de wethouder gevraagd proactief te handelen en in overleg met het bestuur van Roda de Raad, bestuurders en spelers te informeren. Daarnaast zou het gebruik van het kunstgrasveld tot nader orde tot een minimum beperkt dienen te worden.

Marcel Sturkenboom

Marcel Sturkenboom

Wie ben je ? Marcel, 67 jaar, sinds 2014 raadslid en vanaf 2018 fractievoorzitter. Ik ben een sociale hardloper met doorzettingsvermogen, heb een zakelijke inslag en ben een trotse opa. In de politiek door ? Ik heb mijn inspiratie en maatschappelijke betrokkenheid meegekregen van mijn vader die vakbondsbestuurder was. Net zo goed als ik de

Meer over Marcel Sturkenboom