Door op 26 november 2013

Larikslaan 2 en jeugdzorg

In de afgelopen raadsvergadering is de Larikslaan 2 (LL2) besproken.
Wat deze hele discussie lastig maakt is dat ‘Larikslaan 2’ voor 3 uitleggen vatbaar is.
Ten eerste: Het adres, het gebouw.
Ten tweede: De organisatie.
Ten derde: De functie, het loket.
De organisatie LL2 heeft alle raadsleden uitgenodigd en heeft uitgelegd dat de bezuinigingen een dusdanige druk op ze zal leggen, dat voortgang erg onzeker is.
Vlak daarna is Welzijn Leusden bij de fracties op bezoek geweest om eenzelfde verhaal te vertellen.
Aangezien de loketfunctie LL2 in Leusden erg goed werkt willen we dit zeker behouden.

Daarom is er een motie ingediend om te zorgen dat we nu niet iets afbouwen wat dan over een jaar weer opgebouwd moet worden.

Motie voortbestaan loket Larikslaan2

Ook de transitie Jeugdzorg is weer aan bod gekomen. Deze hele verantwoordelijkheid zal van de provincie naar de gemeente worden verschoven, maar dan wel met minder geld dan er nu voor wordt uitgegeven. Dit is dus een bezuinigingsoperatie die wel een mogelijkheid geeft om te vernieuwen op dit gebied. Jeugdzorg is een enorm complex gebied met enorm veel spelers in het veld. Bovendien wordt dit in een, van boven opgelegde, regio gesproken en geregeld. Wij zijn dus maar één van besluitnemers. Wat het ook lastig maakt is dat je niet wilt dat iemand midden in een traject moet overschakelen naar een nieuwe hulpverlener/instantie omdat er een bepaalde datum is bereikt. Dus lopende trajecten moeten worden afgemaakt terwijl je ondertussen een nieuwe opzet gaat implementeren. Om te bewerkstelligen dat de vernieuwing wel degelijk vernieuwing is en niet meer van hetzelfde maar dan met een andere naam is er, raadsbreed, een motie aangenomen.

Motie transitie jeugdzorg Motie voortbestaan loket Larikslaan2