Door op 17 december 2013

Leusdense Jeugdgemeenteraad in 2014

Door een Jeugdgemeenteraad maken de leerlingen kennis met het reilen en zeilen van een gemeente. Zo leren ze bijvoorbeeld waar een gemeenteraad over kan besluiten en hoe die besluiten tot stand komen. Maar ook wat de inwoners eventueel kunnen doen om de besluiten te veranderen. Verder maken ze kennis met het werk van het college en mogen de jeugdgemeenteraadsleden de burgemeester vragen stellen. Zo werkt het al in Nijkerk, in 2014 ook in Leusden?

D’66 en CU/SGP hebben een initiatiefvoorstel ingediend om een werkgroep op te richten die gaat onderzoeken of er in Leusden een jeugdgemeenteraad als adviesraad kan gaan functioneren. Dit zou in de raad van 28-2-2014 behandeld moeten worden. Dit voorstel is door ons warm onthaald, evenals bij de andere fracties. Wij vinden dat dit als kweekvijver kan gaan dienen en bovendien past het helemaal in onze gemeentelijke visie en beleid van ‘De Samenleving Voorop’. Om goed te kunnen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor Leusden hebben we een amendement ingediend waarbij we voorstellen om de werkgroep nu op te richten maar het pas na de verkiezingen te behandelen. Ook de andere fracties hadden een soortgelijk amendement en na schorsing hebben we de teksten samengevoegd en heb ik kunnen mededelen dat alle fracties voor de start van de werkgroep zijn maar tegen de behandeling in februari. Na de verkiezingen zijn er andere onderwerpen die hogere prioriteit hebben. GroenLinks en PvdA leveren samen 1 lid voor de werkgroep.