Door op 17 december 2013

Verkeersplan Tabaksteeg-Leusden-Zuid

Inbreng namens GroenLinks-PvdA tijdens de Raadsvergadering van 12 december.

GroenLinks en PvdA ontvingen zeer veel reacties op dit raadsvoorstel van betrokken burgers en organisaties van Tabaksteeg en van Leusden-Zuid.

Onze waardering gaat ook uit naar de activiteiten van de Bewonersadviesgroep (BA), van de Bewonerscie, particulieren en ambtenaren van de gemeente Leusden.

Wij betreuren de communicatiestoringen die hebben plaatsgevonden tussen gemeente en burgers en tussen burgers onderling.

Er ligt nu dan eindelijk een verkeersplan. De BA heeft hiermee een buitengewoon knappe prestatie geleverd.

Er blijven echter belangrijke geschilpunten over. Een van de belangrijkste is de busbaan. Het is een knelpunt waarover door bewoners verschillend wordt gedacht. Wij zijn in dat kader blij met het voorstel om het aantal buslijnen en vervoersacties drastisch te verminderen van 3 naar 1, wat zorgt voor minder verkeer op de Hekkerdreef en de Jan Wagenaarlaan.

Andere knelpunten zijn de 2e bushalte en de knip tussen de Hekkerdreef en de Jan Wagenaarlaan.

De busroute zoals die nu is voorgesteld door de Bew.Adv.Groep spreekt ons het meeste aan, omdat dit tracé: voor de meeste bewoners bereikbaar is, het in het oorspronkelijke masterplan reeds was opgenomen en goedgekeurd, veel bewoners op een buslijn hebben gerekend, het volgens de provincie de enige route is die in aanmerking komt en tot slot wij het heel belangrijk vinden dat er OV verbinding komt tussen Tabaksteeg/Leusden-Zuid en Leusden Centrum.

Door ons zijn ook de alternatieven in overweging genomen, aan de buiten kant van de wijk.  Wij vinden dat geen acceptabel alternatief. De Ben Ponlaan en de Hamersveldseweg zijn ongeschikt. En voor de bewoners van Leusden-Zuid betekent het een te grote afstand.

Voor ons als PvdA en GL heeft een aantal uitgangspunten in deze discussie zwaar gewogen zoals: milieu, veiligheid, draagvlak, praktische hanteerbaarheid en reeds gemaakte kosten.

Wat ons zeer aan het hart gaat is de busbaan door het weiland. De kosten hiervoor zijn reeds gemaakt, dat speelt voor ons mee en de hele infrastructuur is er op aangepast.

Wij vinden de veiligheid langs het tracé een blijvend punt van aandacht. Wij willen er op aandringen dat bij de uitvoering van de verkeersmaatregelen de bewoners betrokken blijven.

Wat betreft de 2e bushalte zijn wij van mening dat deze conform de wens van de BA wordt gerealiseerd en dat daarbij, zoals toegezegd door de wethouder, rekening wordt gehouden met de belangen van de betrokken bewoners. Hiervoor dienen wij met andere partijen een amendement in dat dat alsnog mogelijk maakt.

En wat betreft de knip bij het Maximaplein zijn wij van mening dat er een verstandige oplossing moet worden bedacht door deskundigen van de gemeente waarin met name het sluipverkeer wordt vermeden en van de parkeerplaats optimaal gebruik kan worden gemaakt.

Wij willen nu geen tijd meer verliezen aan procedures en alternatieven. De meeste bewoners van de twee wijken willen nu wel eens in één wijk wonen waar het verkeer en het openbaar vervoer goed geregeld zijn en waar de bouwfase is beëindigd.

Daar waar meningen verschillen is de gemeenteraad om een knoop door te hakken. Wij stemmen voor het raadsvoorstel van het college.

Tot slot: Wij brengen het OV naar de burger, niet de burger naar het OV