14 januari 2014

Verkiezingsprogramma 2014-2018 definitief vastgesteld

Belangrijkste uitgangspunten voor de beide partijen zijn: gelijke kansen voor iedereen, steun voor hen die het nodig hebben en zorg voor een goed leefklimaat.

Verkiezingsprogramma GroenLinks-PvdA Leusden

Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Voorwoord

De Partij van de Arbeid en GroenLinks zijn het vaak eens. Dat is landelijk zo, maar zeker ook in de gemeenteraad van Leusden. Het is dan ook logisch dat beide partijen de krachten bundelen en de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 gezamenlijk ingaan.

Voor Leusden betekent dat onder meer:

• een goede woning en woonomgeving
  • een groen, prettig, veilig en gezond leefklimaat
  • de kans om aan alle activiteiten mee te doen, zoals sport, cultuur, onderwijs en ontspanning

GroenLinks-PvdA vraagt actieve betrokkenheid van de inwoners: inspraak leidt tot betere plannen. De consequentie van deze opstelling is dat we van Leusdenaren vragen zich naar vermogen in te zetten om de samenleving leefbaar te maken en te houden.

Dat betekent dat wij graag gebruik maken van de suggesties en ideeën die ons bereiken. In de aanloop van de verkiezingen ontvingen wij vele, vaak erg gedetailleerde plannen. Daarmee gaan wij in de nieuwe raadsperiode aan de slag en wij doen dat in samenspraak met u en organisaties, zoals  de Fietsersbond, het Centrum voor Natuur-Milieueducatie, en Natuur- en Milieufederatie.

De GroenLinks-PvdA combinatie maakt het verschil

Samen en apart hebben de PvdA en GroenLinks zich in de gemeenteraad in de afgelopen perioden sterk gemaakt voor hun idealen.Heel veel van deze idealen zijn verwezenlijkt zoals:

–       Het aantal betaalbare woningen is  uitgebreid. Dat is vooral zichtbaar in de Tabaksteeg.

–       Het minimabeleid is op orde gebleven. Daarbij is het ons vooral te doen om mensen actief bij de samenleving betrokken te houden via onder meer vrijwilligerswerk en het deelnemen aan activiteiten.

–       Het milieubeleid was steeds een speerpunt. De gemeentelijke organisatie van  Leusden is CO2-neutraal en we behoren daarmee tot de koplopers in het land.

–       De afvalscheiding verloopt hier erg goed; met de komst van de ondergrondse afvalbakken is het dorp er ook nog mooier op geworden.

–       Het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie De Schoolsteeg heeft een niet weg te denken plaats in de Leusder samenleving. De Schoolsteeg biedt alle basisschoolleerlingen de kans om op een unieke manier met de natuur in aanraking te komen. De bij het centrum horende Struintuin maakt het geheel nog aantrekkelijker.

–       Met het bomenbeleidsplan, waarvoor GroenLinks en PvdA zich sterk hebben gemaakt, is er zorg en aandacht voor het grote aantal bomen in onze gemeente.

–       Verder zijn wij blij met de komst van een eigen theater in Leusden. We hebben de initiatiefnemers graag alle ruimte gegeven voor de oprichting van theater De Tuin.

–       Met onze steun komt er nu daadwerkelijk een veilig fietspad tussen Leusden-Centrum en Achterveld.

Het programma 2014-2018

Een goed leefmilieu, ook voor volgende generaties

Een goed leefmilieu bereik je alleen via samenwerking op grote schaal. Maar, je begint klein. In de gemeente Leusden kunnen de inwoners en de bestuurders heel veel doen voor een beter en duurzaam milieu. Het is een kwestie van goede wil. Daarbij heeft de gemeente de plicht om te inspireren, het voorbeeld te geven en te ondersteunen. Uiteindelijk moeten we het samen doen: wat minder vaak met de auto, licht niet onnodig laten branden, huisisolatie, boodschappen doen op de fiets. Maar we kunnen veel meer doen door bijvoorbeeld massaal zonnepanelen op de daken van woningen, scholen, sporthallen, bedrijfsgebouwen te zetten. Als het daarvoor nodig is een coöperatie op te richten, dan willen wij dat graag mogelijk maken.

GroenLinks-PvdA wil dat de pas opgerichte Stichting Duurzaam Leusden een goede start kan maken. Op die manier krijgt het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie De Schoolsteeg (onderdeel van deze stichting) de kans haar educatieve taak verder uit te bouwen en nieuwe initiatieven te nemen op de gebieden van natuur, milieu en duurzaamheid. Daar liggen grote kansen. Maar van de Stichting Duurzaam Leusden verwachten wij meer. Het wordt mede haar taak om het duurzaam handelen van de inwoners verder te vergroten. GroenLinks-PvdA wil dat de gemeente de Stichting daarbij krachtig ondersteunt.

De gemeentelijke organisatie in  Leusden is intussen CO2-neutraal. Dat is bereikt door milieuvriendelijk te werken, maar ook door CO2-uitstoot te compenseren door elders de aanplant van bossen te financieren. GroenLinks-PvdA wil dat de organisatie nog milieuvriendelijker gaat werken en zo als voorbeeld dient voor alle inwoners. Uiteindelijk moet de hele gemeente, inclusief het bedrijfsleven CO2-neutraal worden. In dit kader zijn wij voorstander van onderzoek naar mogelijkheden van biovergisting, als aanvullende vorm van energiewinning. Afval is grondstof. Dankzij de geweldige manier waarop Leusdenaren het afval scheiden, wordt de hoeveelheid restafval kleiner. Van het afval dat wij weggooien, wordt een steeds groter deel hergebruikt en er worden ook meer grondstoffen uit gewonnen die gebruikt worden bij het maken van nieuwe producten. Daarbij hoort Leusden in Nederland bij de koplopers. Maar het kan beter. GroenLinks-PvdA wil dat in 2020 Leusden zo goed als “afvalvrij” is. Zo wordt bereikt dat er minder nieuwe grondstoffen hoeven te worden gewonnen en wordt de aarde minder snel uitgeput.

Ons mooie buitengebied

Ons mooie en vitale buitengebied wordt erg gewaardeerd. De PvdA en GroenLinks hebben zich in de afgelopen raadsperioden sterk gemaakt voor het behoud van de kwaliteit van het buitengebied en eraan bijgedragen dat er geen extra woningbouw plaatsvond. GroenLinks-PvdA wil dit beleid in de komende periode voortzetten. Daarbij staat een goede samenwerking met de eigenaren en gebruikers van het buitengebied centraal. Dat moet ook wel, omdat Europese en rijkssubsidies wegvallen. Wij willen (agrarische) ondernemers die bereid zijn in het buitengebied te investeren graag ondersteunen. Daarbij valt te denken aan activiteiten als zorg, duurzame landbouw, verkoop van zelf geteelde groente en fruit en kleinschalige recreatie, zoals Bed&Breakfast en kleinschalige horeca. Die activiteiten kunnen extra inkomen opleveren dat boeren nodig hebben om het beheer van het buitengebied op peil te houden. Wij willen het Landschapsontwikkelingsplan volop uitvoeren. Dat betekent dat belangrijke initiatieven als het opknappen van de Liniedijk, het herstellen van oude landschapselementen en het vrijwillig landschapsonderhoud door kunnen gaan.

Het initiatief van de agrarische natuur- en milieuvereniging Vallei Horstee om samen met de Stichting De Boom, de gemeente en de provincie de monumentale boerderij Groot-Zandbrink aan de Postweg in te richten als streekcentrum voor natuur- en agrarische educatie, verdient onze steun.

GroenLinks-PvdA wil de ecologische verbindingszones in onze gemeente in stand houden. Dat is van het grootste belang voor een vitale wildstand.

De samenleving werkelijk voorop

De gemeente is begonnen de samenleving voorop te zetten. Dat betekent dat Leusdenaren zoveel mogelijk ruimte krijgen om de eigen leefomgeving zelf vorm te geven. GroenLinks-PvdA ondersteunt dat streven van harte, maar vindt dat de gemeente er serieuzer werk van moet maken. De Leusder samenleving bestaat voor een flink deel uit onafhankelijke, kritische en goed opgeleide mensen, die goed in staat zijn zelf initiatieven te nemen. Het moet niet meer zo zijn dat de gemeente de plannen maakt en de inwoners vraagt daaraan mee te werken. De gemeente moet juist de initiatieven van de bewoners ondersteunen en mogelijk maken. Natuurlijk houdt de gemeente de verantwoordelijkheid voor de mensen die minder zelfredzaam zijn; zij mogen onder geen beding lijden onder de initiatieven van anderen.

Bij dergelijke initiatieven wordt een beroep gedaan op de solidariteit van mensen. Wie het kan betalen, wordt geacht bij te dragen aan de ontwikkelingen die hij of zij wenst. De gemeente zal dan ook minder gaan investeren in algemene ontwikkelingen en meer in individuele steun aan mensen die buiten de boot dreigen te vallen.

Het Fonds Samenlevingsinitiatieven dat op 1 januari 2014 van start ging, heeft tot doel vernieuwende initiatieven op de gebieden van welzijn, cultuur en samenlevingsontwikkeling financieel mogelijk te maken. Dit fonds vinden wij van cruciaal belang voor de relatie tussen bestuur en inwoners. GroenLinks-PvdA zal er zich voor inzetten dat de gemeente de omvang van dit fonds op peil houdt.

Kleine en grote evenementen kunnen de sfeer in een straat, buurt of wijk sterk verbeteren. Daar bij valt te denken aan een gezamenlijke barbecue, een straat- of buurtfeest, samen naar de EK- of WK-voetbalwedstrijden kijken of met alle inwoners samen Oudjaar vieren met een groots vuurwerk. Bewoners of organisaties die dergelijke evenementen willen organiseren, verdienen de steun van de gemeente.

Wie ouder wordt, loopt meer kans op vereenzaming. De gemeente zet mensen ook aan om meer op elkaar te letten, zonder dat dat tot bemoeizucht leidt.

De communicatie tussen het gemeentebestuur en de inwoners van Leusden verloopt niet altijd even soepel. De inwoners hebben vaak het gevoel dat ze niet gehoord worden en zien de gemeente niet meer automatisch als hun belangenbehartiger. GroenLinks-PvdA wil dat er meer wordt geëxperimenteerd met communicatievormen die twee kanten op werken; bewoners moeten weten dat zij gehoord worden en moeten terug kunnen praten. Internet biedt volop kansen voor tweezijdige communicatie. Daarnaast willen we dat de inwoners ook meer mogelijkheden krijgen om de besluitvorming te beïnvloeden, bijvoorbeeld via referenda en het aandragen van raadsonderwerpen.

Ook in Leusden moeten we in de komende jaren fors bezuinigen. Daaraan zal GroenLinks-PvdA loyaal meewerken, maar we hebben wel onze eisen. Zo moeten de mensen die minder kansen hebben worden ontzien en moeten de huidige voorzieningen zoveel mogelijk in stand blijven. Als dat inhoudt dat de belastingen moeten worden verhoogd, dan zullen we daar ook voor kiezen. Want het is logisch dat de gemeentelijke financiën gezond moeten blijven. En dat vergt veel inspanning, zeker nu we weten dat de Jeugdzorg, de AWBZ/WMO en de Participatiewet (alle regelingen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) onder de verantwoordelijkheid van de gemeente gaan vallen.

Ondanks het rijksbeleid: heel sociaal

PvdA en GroenLinks staan sinds hun ontstaan aan de kant van de mensen die minder kansen hebben. GroenLinks-PvdA zet die traditie in Leusden onverminderd voort, ondanks het feit dat het rijk steeds minder geld beschikbaar stelt om de leefbaarheid te bevorderen, maatschappelijke opvang en geestelijke gezondheidszorg te leveren, minima te ondersteunen, de sociale werkvoorziening overeind te houden, jeugdwerk uit te voeren, mantelzorg en vrijwilligerswerk te ondersteunen. Het rijk blijft maar taken naar de gemeenten doorschuiven zonder daarbij het geld te leveren dat het rijk en de provincie  zelf nodig hadden om die taken uit te voeren.

GroenLinks-PvdA klaagt daar niet langer over. Er moet aangepakt worden: niemand mag buiten de boot vallen.

Jongeren

Gemeenten worden in 2015 volledig verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Voor GroenLinks-PvdA zijn daarbij in Leusden bereikbaarheid, preventie en zorgvuldigheid de kernbegrippen. Er moet één adres zijn waar men voor jeugdzorg terecht kan: het Centrum voor Jeugd en Gezin. Per gezin houdt één coach de ontwikkelingen in de gaten; hij of zij heeft daarbij ook oog voor andere problemen, zoals inkomen, schulden en huiselijk geweld. Het principe is kortweg: één gezin, één plan en één coach.

GroenLinks-PvdA vindt dat het Centrum voor Jeugd en Gezin zich moet ontwikkelen tot een netwerkorganisatie, waarin wordt samengewerkt met onder meer de voorschoolse educatie, het reguliere onderwijs, jeugdwerk, welzijnswerk, algemene en geestelijke gezondheidszorg. Die samenwerking moet leiden tot vroegtijdige signalering van problemen, waardoor ook snel kan worden gehandeld. Overigens mag het Centrum voor Jeugd en Gezin zich niet ontwikkelen tot een centrum waar alleen maar problemen worden behandeld. Het Centrum moet vooral een ideeënwerkplaats worden, waar aan de kwaliteit van het opgroeien van jongeren in Leusden wordt gewerkt.

Geen kind van school zonder diploma

In Leusden staat het onderwijs op een hoog peil. Dat maakt onze gemeente zo aantrekkelijk voor gezinnen met kinderen. Het is onze zorg om de kwaliteit van het basisonderwijs hoog te houden en waar mogelijk nog verder te verbeteren. Daarbij gaat het niet alleen om kennis, maar ook om andere zaken, zoals creativiteit, beweging en burgerschap.

De samenhang tussen peuterspeelzalen, kinderopvang, buitenschoolse opvang en het basisonderwijs kan en moet beter. Die samenhang wordt bevorderd door de bouw van multifunctionele centra, waarin hoogwaardige voorzieningen voor kinderen met het reguliere onderwijs worden gecombineerd. In de wijk Tabaksteeg functioneert al zo’n centrum, in winkelcentrum De Biezenkamp wordt er een gebouwd en er zijn op termijn plannen voor een brede school in Alandsbeek.

GroenLinks-PvdA wil dat er haast wordt gemaakt met die ontwikkeling. In de betreffende centra kan ook een andere wens van ons worden waargemaakt: de mogelijkheid van continu-onderwijs (school open van 8 tot 18 uur op alle werkdagen van het jaar).

GroenLinks-PvdA vindt dat alle kinderen recht hebben op onderwijs in Leusden, ook zij die aangewezen zijn op aangepast onderwijs. De mogelijkheden daartoe zullen worden onderzocht.

Het is begrijpelijk dat de kinderen uit Leusden-Centrum en Leusden-Zuid voor het voortgezet onderwijs naar Amersfoort gaan. Dat ligt anders in Achterveld. Barneveld is voor de Achtervelders veel makkelijker bereikbaar, maar in Barneveld bestaat geen openbaar voortgezet onderwijs. GroenLinksPvdA zal opnieuw het initiatief nemen voor overleg daarover tussen beide gemeenten.

De gemeente Leusden is verantwoordelijk voor haar jongeren. Het is van belang in overleg met de ouders hun schoolprestaties te volgen en schoolverzuim snel aan te pakken. Het doel moet zijn: geen kind van  school zonder diploma.

Senioren

De Leusder gemeenschap is vanaf de jaren zeventig in de vorige eeuw snel gegroeid. Een snelle rekensom leert dat de vergrijzing al volop aan de gang is. Daar moeten we in ons beleid terdege rekening mee houden. Hinderpalen die ouderen belemmeren om aan de samenleving mee te doen zoals zij dat zelf wensen, moeten worden weggenomen. De Stichting Welzijn Leusden speelt daarin in de ogen van GroenLinks-PvdA een centrale rol. Deze stichting kan zich volgens ons ontwikkelen tot een organisatie die zich steeds meer richt op activering van burgers, waarbij wordt samengewerkt met de zorgverleners en met het jongerenwerk. De gemeente moet daarbij een maximale ontschotting van de budgetten bewerkstelligen.

Het rijksbeleid is erop gericht dat senioren langer zelfstandig blijven wonen. Dat vergroot de druk op de gemeente om hen van dienst te zijn. GroenLinks-PvdA vindt dat de gemeente desnoods zelf geld vrij moet maken om ouderen een zoveel mogelijk zorgenvrij bestaan te bieden. De preventieve ouderengezondheidszorg richt zich ook op tijdige signalering van kwetsbaarheid bij ouderen. Behalve het duurzaam zelfstandig blijven wonen zal GroenLinks-PvdA bepleiten dat maatschappelijke initiatieven in buurthuizen, zoals gezamenlijke maaltijden, sport en spel, blijven voortbestaan, mede in het licht van de Samenleving Voorop.

Hoofdzaak: de minima

PvdA en GroenLinks hebben er nooit twijfel over laten bestaan: de minima zijn veilig bij ons. Voor GroenLinks-PvdA blijft een goed minimabeleid hoofdzaak. Het beleid is gericht op participatie en verantwoorde uitstroom. Voor iedereen geldt dat je in Leusden goed kunt leven en wonen. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

Een bruisend Leusden

Er gebeurt veel op het gebied van cultuur in Leusden, maar toch bruist ons dorp niet. GroenLinks-PvdA vindt dat Leusden een mooi, gezellig  plein verdient, waar ruimte is voor terrasjes, straattheater, muziek- en andere optredens.

Voor het culturele leven in Leusden geldt dat initiatieven vooral vanuit de samenleving voort moeten komen. In het kader van De Samenleving Voorop kan de gemeente dergelijke initiatieven ondersteunen. De gemeente zal de verenigingen die zich bewegen op het gebied van cultuur stimuleren om meer samen te werken. Actief maatschappelijk ondernemerschap is van belang om te helpen dat die verenigingen levensvatbaar blijven.

GroenLinks-PvdA staat sympathiek tegenover initiatieven om een “broedplaats” voor jonge kunstenaars en cultureel ondernemers op te richten. Dat is een betaalbaar bedrijfsverzamelgebouw, waar men kan werken en nieuwe ideeën kan ontwikkelen.

GroenLinks-PvdA vindt dat het huidige niveau van cultuuronderwijs en culturele vorming niet verder mag dalen. De bibliotheek en het Fonds Samenlevingsinitiatieven spelen daarin belangrijke rollen.

Op de fiets

Wij zijn beslist geen autohaters, maar in Leusden heeft de fiets in ons beleid voorrang. Dat betekent dat GroenLinks-PvdA het fietscomfort belangrijk vindt. Meer comfort valt te bereiken door verkeerslichten fietsersvriendelijk af te stellen en te zorgen voor voldoende stallingen. Met de bouw van 2200 woningen in Woudenberg ontstaan er mogelijk nieuwe kansen voor het aanleggen van een goed fietspad langs de Ponlijn.

Steeds meer mensen stappen over op een elektrische fiets. De accu’s kan men thuis opladen, maar soms is het nodig dat onderweg te doen. GroenLinks-PvdA wil dat er op een aantal strategische plaatsen in de gemeente oplaadpunten worden gerealiseerd, waar men tegen kostprijs stroom kan “tanken”.

De bereikbaarheid van Achterveld verdient in de ogen van GroenLinks-PvdA verbetering, met name richting Leusden-Centrum, Barneveld en Amersfoort. Dat kan onder meer door het intensiever inzetten van de Belbus en de Regiotaxi.

GroenLinks-PvdA zal zich er sterk voor maken dat de nieuwe locatie van het Meander Medisch Centrum ook met de openbaar vervoer goed en eenvoudig te bereiken is.

Wonen

De woningmarkt zit in het slop. Huizenprijzen dalen, starters krijgen bijna geen hypotheek, de bouw van nieuwe woningen stagneert, mensen blijven langer in hun huidige huis wonen. En dat terwijl de vraag naar -vooral betaalbare- woonruimte groot blijft. Leusden mag volgens het bestemmingsplan geen nieuwe woningen in het buitengebied bouwen. Voor woningbouw zijn we aangewezen op twee mogelijke locaties: het SBBO-terrein en bedrijventerrein Princenhof. GroenLinks-PvdA vindt dat de gemeente alles op alles moet zetten om die gebieden voor woningbouw beschikbaar te krijgen. Daarnaast moeten we actief aan de slag met het omzetten van leegstaande kantoren in woonruimte.

Werk

In deze tijd van economische neergang moet ook de gemeente zich samen met het bedrijfsleven inspannen om de werkgelegenheid zoveel mogelijk op peil te houden en nieuw werk te creëren. Dat kan de gemeente doen door gericht in voorzieningen te investeren en gemeentelijke projecten naar voren te halen. GroenLinks-PvdA ziet veel kansen in de bouw, het onderhoud van groen en wegen, het milieubeleid.

De aandacht moet vooral gericht zijn op het bieden van kansen aan jongeren. De gemeente kan daarin een rol spelen met het bieden van ervarings- en leer-/werkbanen aan schoolverlaters. Zo kunnen zij zich verder bekwamen en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.

De groep ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel) blijft alsmaar groeien en verdient ook de aandacht van de gemeente. We willen de mogelijkheden van het opzetten van een (betaalbaar) bedrijfsverzamelgebouw onderzoeken en kijken of mobiele werkplekken zijn te vormen. Het is van belang dat ZZP’ers in netwerken functioneren, zo kunnen zij ervaringen uitwisselen en elkaar voor opdrachten inschakelen. Een bedrijfsverzamelgebouw en mobiele werkplekken brengen ZZP’ers samen, wat de vorming van die netwerken bevordert.

Sociale werkvoorziening

De gemeente Leusden neemt deel in de regionale sociale werkvoorziening Amfors. Amfors verzorgt de werkgelegenheid voor mensen met arbeidsbeperkingen die anders niet of moeilijk aan werk kunnen komen. Het rijk beperkt de uitgaven voor deze voorzieningen fors, waardoor de gemeenten voor twee derde van de mensen die er werkten, ander werk moeten zoeken. Dat zal niet meevallen, zeker nu de eis dat bedrijven zeker 5% mensen met een arbeidshandicap in dienst moeten hebben, er niet komt.

GroenLinks-PvdA wil dat de gemeente zich voor de mensen die nu buiten de boot dreigen te vallen sterk gaat maken. Dat betekent dat de gemeente zelf een behoorlijk aantal ex-WSW’ers in dienst hoort te nemen, maar daarnaast moet de gemeente bij het bedrijfsleven bepleiten dat ook zij meer mensen met een arbeidshandicap opnemen.

Bereikbare gezondheidszorg

Met de instelling van de Woonservicezones worden welzijns- en gezondheidscentra beter bereikbaar. Dat biedt senioren en mensen met lichamelijke beperkingen de kans langer in de eigen woning –en dus in de eigen sociale omgeving- te blijven wonen. GroenLinks-PvdA is sterk voorstander van Woonservicezones en wil dat ze ook op de lange duur blijven functioneren. Om dat te bereiken moet er met de woningbouw- en woningonderhoudsprogramma’s rekening mee worden gehouden dat woningen goed bewoonbaar zijn voor mensen die minder mobiel zijn.

De projecten in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning beginnen goed te functioneren. GroenLinks-PvdA zal in de toekomst vooral de tarieven en de kwaliteit van de aanbieders van zorg in de gaten blijven houden. Mogelijk dat meer concurrentie tot goede resultaten leidt.

Met de verhuizing van het ziekenhuis naar de Maatweg in Amersfoort, zien wij kansen voor nieuwe initiatieven, zoals lokale gezondheidscentra die kleine ingrepen en veel voorkomende behandelingen verrichten. Voor vervoer naar en van het nieuwe ziekenhuis zien we mogelijkheden voor burgerinitiatieven.

Kansen voor de sport

We hebben goede sportaccommodaties in Leusden. Ook ons buitengebied biedt alle ruimte om recreatief te bewegen. Leusdenaren sporten meer dan gemiddeld. Sport is en blijft belangrijk met het oog op gezondheid en het aanknopen van sociale contacten. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning biedt de sportverenigingen alle kansen zich verder te ontplooien. GroenLinks-PvdA wil dat de verenigingen die kansen grijpen, door meer samen te gaan werken met het onderwijs, bedrijfsleven, jongerenwerk, ouderengroeperingen en gezondheidszorg. De gemeente ondersteunt de verenigingen daarbij. Zo kunnen sportverenigingen een rol spelen bij buitenschoolse opvang, het creëren van stageplaatsen, bedrijfssport, sport voor senioren, het opvangen van jongeren met problemen. De kantines van de sportverenigingen zijn daarmee niet alleen een bron van inkomen via de baromzet, maar ze bieden ook ruimte om voornoemde doelgroepen op te vangen.

Sport is belangrijk voor iedereen. Dat betekent dat ook de minima volop gebruik moeten kunnen maken van de voorzieningen. Het Jeugdfonds De Boom voorziet daarin voor jongeren, de gemeente is het vangnet voor de volwassenen.

Zelfstandig Leusden

Leusden is sterk genoeg om een zelfstandige gemeente te blijven. Maar, het is verstandig om op verschillende gebieden met andere gemeenten samen te werken. Dat gebeurt nu ook al. Die samenwerking kan niet alleen financieel voordeel opleveren, maar samen kun je het werk ook beter doen en de organisatie is minder kwetsbaar. Nu wordt bijvoorbeeld al samengewerkt op de gebieden van sociale zaken, de sociale werkvoorziening, een deel van het milieubeleid en het innen van belastingen. Er liggen nog meer kansen. Daarbij valt te denken aan het onderhoud van het buitengebied en aan verkeer.

De extra taken die de gemeente krijgt op de gebieden van jeugdzorg en opvang van mensen met een arbeidsbeperking kan aanleiding zijn om verdere samenwerking met andere gemeenten te zoeken. GroenLinks-PvdA wil dat de democratische controle op de samenwerkingsverbanden goed wordt geregeld. De gemeenteraad is en blijft verantwoordelijk.

Het gemeentehuis voldoet niet meer aan de eisen en is aan groot onderhoud toe. Ambtenaren hebben uiteraard recht op een uitdagende, gezonde en veilige werkplek. Nieuwbouw heeft van GroenLinks-PvdA niet de voorkeur; in deze financieel moeilijke tijden is dat niet verantwoord. Wat ons betreft moet de oplossing gezocht worden in het samenbrengen van alle publieksactiviteiten in het centrum.

GroenLinks en Partij van de Arbeid zien met vertrouwen de verkiezingen voor de gemeenteraad in maart 2014 tegemoet. Wij zijn ervan overtuigd dat onze samenwerking een meerwaarde heeft voor een sociale en groene samenleving in de gemeente Leusden.

Vastgesteld door de gemeenschappelijke GroenLinks-PvdA –ledenvergadering op 18 december 2013.

GroenLinks-PvdA Leusden logo