Door op 7 februari 2014

Een gemeentehuis met een verkeersluw dorpsplein

Het nieuwe gemeenschapshuis dient een centrale rol te vervullen binnen het dorp en de gemeenschap: gemakkelijk bereikbaar en uitnodigend voor alle Leusdenaren.

Het huidige gemeentehuis is toe aan een grondige opknapbeurt. Het gebouw dateert van het begin van de jaren tachtig uit de vorige eeuw en dient aangepast te worden aan deze tijd van duurzaamheid, digitale dienstverlening en participerende ambtenaren en burgers.

Voorstel GroenLinks-PvdA

Ons devies is ‘van gemeentehuis naar een huis van alle Leusdenaren’: zichtbaar, bereikbaar en gemakkelijk toegankelijk. Er dient in het nieuwe gemeenschaphuis ruimte te zijn voor ambtenaren, raad en bestuur en voor de noodzakelijke gemeentelijke diensten, maar ook voor maatschappelijke en commerciële activiteiten. De GroenLinks-PvdA fractie denkt hierbij aan informatie en advies, vergaderruimten, voorzieningen op het gebied van welzijn, zorg, samen leven en toerisme, maar een grand café en/of internetcafé voor ZZP’ers zou er wat ons betreft ook prima in passen.

Wij willen een gebouw dat vitaliteit uitstraalt in combinatie met een dorpsplein, waarmee Leusden eindelijk een hart krijgt waar het al heel lang naar verlangt. Het drukke verkeer voor het huidige stadhuis zal er dan niet meer zijn, want dit kan worden omgeleid via de Burgemeester Van der Postweg. In de omgeving van het gemeenschapshuis dient wel voor voldoende parkeergelegenheid voor fiets en auto te worden gezorgd.

Het verkeersluw maken van ’t Erf is een ingreep die in het centrum voor rust en ontspanning zorgt. Tijdens jaarmarkten, nationale feestdagen, de intocht van de vierdaagse en van Sinterklaas zijn de voordelen hiervan nu al goed te constateren.

Voordat het college een besluit neemt, willen wij als GroenLinks-PvdA fractie de inwoners van Leusden en Achterveld raadplegen om mee te denken om onze visie op het gemeenschapshuis van de toekomst gestalte te geven.