10 februari 2014

GroenLinks-PvdA overhandigt 7 maart 46 fairtrade voedselpakketten aan de Voedselbank Leusden

Door het verstrekken van fairtrade voedselpakketten aan alle gezinnen die afhankelijk zijn van de Leusdense voedselbank laten we zien dat solidariteit, duurzaamheid en aandacht voor de minima ons menens is. GroenLinks-PvdA staat voor haar kernwaarden:

Sterk Groen Sociaal

De pakketten zijn in samenwerking met de wereldwinkel Leusden samengesteld.

Groen Links – PvdA  Leusden staat voor eerlijk delen. Eerlijk delen met  burgers in Leusden, maar ook  met burgers  in de derde wereld. Daarom willen we een gebaar maken waarvan we hopen dat dit Leusdenaren inspireert. Groen Links-PvdA wil, door het aanbieden van fairtrade voedselpakketten aan de Voedselbank, laten zien dat we de wereldwijde armoede verbinden met de plaatselijke armoede.

Waarom fairtrade? Meer dan 60% van alle werkenden in ontwikkelingslanden leven op of onder de armoedegrens, zo blijkt uit het VN Millenniumdoelenrapport van juni 2013. Fairtrade staat voor meer eerlijke handel, boeren en producenten in ontwikkelingslanden in staat stellen om zelf hun levensomstandigheden te verbeteren en te bouwen aan een toekomst voor hun bedrijf, hun familie en hun omgeving. Via fairtrade ontvangen zij een eerlijke prijs voor hun producten en werken zij onder menswaardige omstandigheden. Dus geen kinderarbeid en geen extreem lange werkdagen. Maar wel aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen. Daardoor profiteren ruim 6 miljoen mensen van de neveneffecten van eerlijke handel.

Laten we in Leusden het goede voorbeeld geven en er een FAIRTRADE GEMEENTE van maken!  Een werkgroep uit vertegenwoordigers uit verschillende sectoren van de samenleving is er al in Leusen, namens de gemeente moet er iemand in plaatsnemen. De gemeente moet zich uitspreken voor fairtrade en koopt eerlijke producten in. De gemeenteraad vertaalt haar steun voor fairtrade in beleid en handelt hier naar. In de diverse plaatselijke winkels worden al eerlijke producten verkocht. Voor de horeca betekent het dat 2 cafés en restaurants minimaal 2 dranken fairtrade zijn en minimaal 2 gerechten met fairtrade ingrediënten geserveerd worden. 2 bedrijven en 4 organisaties gebruiken FT koffie en thee in de kantine. Op de basisscholen worden al Fairtrade-lessen gegeven aan de groepen 7 en 8. De werkgroep organiseert publiciteit rond de campagne. In Leusden is er elk jaar de Matchbeurs waar bedrijven en organisaties MVO in hun bedrijfsvoering opnemen.

Ook in Nederland zijn er helaas gezinnen die door omstandigheden niet in voldoende mate kunnen voorzien in hun primaire voedselbehoeften. Het met medewerking van voedselleveranciers en financiële ondersteuning van particulieren, stichtingen, verenigingen en bedrijfsleven wordt het de Voedselbank mogelijk gemaakt om hun doelstelling te verwezenlijken: het wekelijks verstrekken van een voedselpakket.

GroenLinks-PvdA Leusden logo