17 februari 2014

Partijen debatteren over wonen in Leusden

LEUSDEN – De vijf politieke partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen organiseren op donderdag 20 februari om 20.00 uur een verkiezingsdebat. Plaats van handeling is theater De Tuin aan de Smidse 1b. Onder leiding van gespreksleider Marcel van Delft doen vertegenwoordigers van de politieke partijen mee aan het zogenaamde ‘Wonen-debat’.

Naast hun eigen verkiezingsactiviteiten organiseren VVD, CDA, GroenLinks-PvdA, D66 en ChristenUnie/SGP gezamenlijk ook drie verkiezingsdebatten. Het ‘Wonen-debat’ op donderdag 20 februari is het eerste debat in een reeks van drie die de komende weken plaatsvindt. Op het programma staan ook nog het lijsttrekkersdebat op donderdag 6 maart in het Afas-theater en een jongerendebat op zaterdag 8 maart in De IJsbreker.

Het ‘Wonen-debat’ is nadrukkelijk geen lijsttrekkersdebat. De partijen hebben dan ook allemaal andere partijprominenten dan hun lijsttrekkers ervoor afgevaardigd. De volgende deelnemers aan het debat zijn bekend: Klaas Roskam (VVD), Wim Vos (CDA), Riet Koetsenruijter (GroenLinks-PvdA), Albert Dragt (D66) en Wout van den Brink (ChristenUnie/SGP).

Marcel van Delf van advocatenkantoor AssumDelft aan de Storkstraat in Leusden zal het debat leiden. Hij  wil het debat voeren aan de hand van een aantal stellingen die gaan over ‘wonen in de meest brede zin’ van het woord. Waar mogelijk wordt het thema wonen in het debat verbonden met onderwerpen als zorg, jongeren, bedrijfsleven en natuur.

,,Ik heb er ontzettend veel zin in’’, vertelt Marcel Van Delft. Die belangstelling hangt samen met zijn beroep en met zijn achtergrond als oud-Leusdenaar. Beroepsmatig houdt Van Delft zich naast het ondernemingsrecht als advocaat ook bezig met vastgoed. Hij is geïnteresseerd in alles wat met wonen te maken heeft.  En alhoewel Van Delft inmiddels elders in de regio woont, voelt hij zich nog steeds met Leusden verbonden. ,,Als oud-inwoner van Leusden heb ik hier altijd met veel plezier gewoond.’’

Marcel van Delft heeft al vaker opgetreden als gespreksleider, maar het is de eerst keer dat hij een verkiezingsdebat voor zijn rekening neemt.  ,,Ik ga uit van een strak en zakelijk debat en wil dat er minder vanuit de emotie wordt gedebatteerd.’’ Centraal moet voor hem de vraag staan wat de partijen gaan doen. Hij hoopt dat het debat kan bijdragen aan grotere politieke daadkracht. ,,Ik hoop dat er wat meer vaart in de politiek komt, dat dingen in een stroomversnelling raken.’’  Van Delft rekent op een spannend debat met veel inbreng vanuit de zaal. ,,Hoe meer reuring, hoe beter het is.’’

Alle Leusdenaren zijn welkom op donderdag 20 februari om 20.00 uur. Theater De Tuin is geopend vanaf 19.30 uur.