18 februari 2015

Oproep tot gesprek over Willem Witteveen

Partijgenoten,

Wim Wilhelm, een van onze Leusdense leden, wil graag in gesprek komen over de hoogleraar, senator en schrijver Willem Witteveen en zijn belangrijkste boek ‘De Wet als Kunstwerk’. Hieronder vind je een korte beschrijving van de schrijver en zijn boek. Ben je geïnteresseerd, wil je meedoen of wil je om te beginnen nadere informatie, neem dan contact op met Wim Wilhelm. Hij is te bereiken via [email protected].

Zou het niet heel bijzonder zijn als we met dit initiatief de oude sociaaldemocratische traditie van verdieping via het huiskamergesprek weer tot leven zouden kunnen roepen!

Met vriendelijke groet

Kees de Kruijf (voorzitter)

De WET als KUNSTWERK

Een andere filosofie van het recht door Willem Witteveen.

Van de achterflap.

Willem Witteveen (1952-2014) was hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap aan de universiteit van Tilburg. Hij was lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. Op 17 juli 2014 kwam hij op tragische wijze om tijdens de vliegtuigramp van vlucht MH217. De wet als kunstwerk is zijn magnus opus dat hij vlak daarvoor voltooide.

Het boek beslaat 40 hoofdstukken verdeeld over drie delen: Deel 1: Polis – Over de wetten voor de stad, Deel 2: Nomos – Tien geboden voor de wetgever en Deel 3: Demos – Burgermacht en denkkracht.

Het voorstel is om samen met een aantal mensen het boek te gaan lezen en om in een viertal bijeenkomsten het met elkaar te gaan bespreken. Deel 2 is nogal omvangrijk zodat we hiervoor twee bijeenkomsten nodig zullen hebben. Ik stel me voor dat op iedere bijeenkomst steeds iemand anders het voortouw neemt voor de bespreking. Plaats en tijd natuurlijk in onderling overleg te regelen. Het boek kost overigens € 37,90.