Door op 7 oktober 2015

Een nieuw gemeenschapshuis voor Leusden

Op 24 september jl. werd in de raad een raadsvoorstel behandeld om het huidige gemeentehuis te slopen en op die plek een nieuw gebouw neer te zetten. Op de begane grond zou dan het nieuwe gemeenschapshuis worden gevestigd met daar bovenop een aantal appartementen.

Het huidige gebouw moet helaas plaats maken voor nieuwbouw omdat het niet voldoet aan verschillende veiligheidseisen, het voldoet niet aan ergonomische eisen en is zo slecht geïsoleerd dat de kosten de pan uitrijzen.

Ook de functie van het gemeentehuis verandert. We spreken daarom liever van een gemeenschapshuis waarin plaats is voor alle gemeentelijke activiteiten, frontoffice en backoffice, maar ook voor maatschappelijke instellingen en voor burgers die het maatschappelijk belang willen dienen.

De fractie van GroenLinks-PvdA steunt dit voorstel omdat wij van mening zijn dat dit plan tegemoet komt aan de wens om de jaarlijkse exploitatiekosten in de hand te houden, de kosten die verbonden zijn aan de nieuwbouw in overeenstemming te brengen met de gereserveerde middelen en om een multifunctioneel gebouw neer te zetten dat op de toekomst is voorbereid. Wat ons betreft wordt het weer een karakteristiek gebouw maar dan wel een dat voldoet aan de laatste duurzaamheidseisen.

De fractie is van mening dat het plan integraal benaderd moet worden, en dat het bijdraagt aan een kloppend hart voor Leusden. Het project kan dus ook niet los gezien worden van de totale ontwikkeling van het centrum. Dit geldt wat ons betreft zowel voor de uitvoering, de beeldkwaliteit, de verkeerscirculatie, de parkeervoorziening in de Hamershof en de omgeving en toegang tot het Erf. Zoals bekend hechten wij sterk aan het verkeersvrij maken van het Erf.

Om deze reden hebben we een amendement ingediend om extra verkeersbewegingen te mijden, het plein autovrij te maken en de ingang van de parkeergarage aan de B. van der Postweg te situeren. Het amendement kreeg geen bijval van de overige fracties omdat het een verdere uitwerking betreft wat nu niet aan de orde is voor het raadsbesluit. Om deze reden hebben we het ingetrokken en houden we het aan tot het volgende raadsdebat.

De motie van de VVD over een volksraadpleging hebben we niet gesteund, evenals de overige fracties.

Wij volgen het college in deze niet hinderlijk maar wel gestaag op de voet met bijzondere belangstelling.