1 december 2015

Integrale inbreng GrLi-PvdA bij begrotingsdebat

Voorzitter, raadsleden en aanwezigen.

De begroting 2016 – 2019 geeft op zich geen aanleiding voor de fractie GroenLinks-PvdA om lang over te discussiëren. Menig college van  B&W zou jaloers zijn onder een dergelijk gesternte en met de gepresenteerde vooruitzichten met de Raad in discussie te mogen gaan. Ook het nu terugdraaien van een voorgenomen (verhoging) van de belastingen, zoals afgesproken en zodra als mogelijk, wordt door ons gesteund.

Wij vragen wel nadrukkelijk aandacht voor het ook in de monitor genoemde risico op het sociaal domein. Duidelijk is dat echt betrouwbare cijfers pas volgend jaar kunnen worden samengesteld. Administratieve codering van behandeling en begeleiding lijkt daar de oorzaak van te zijn. In deze tijd van vergevorderde digitalisering toch onvoorstelbaar. Allemaal mede een gevolg van de snelheid waarmee rijksbeleid over de schutting is gezet naar de gemeenten. Tot mijn grote frustratie als raadslid heb ik het gevoel achter de feiten aan te lopen en niet in control te zijn. Het budgetrecht van de raad is op een hellend vlak terecht gekomen. Feitelijk werkt Haagsche wetgeving in de praktijk zodanig uit dat alle gemeenteraden op haast onrechtmatige wijze hun budget verantwoordelijkheid is ontnomen. Ik weet dat ik me moet richten op de Haagse politici die hier voor verantwoordelijk zijn. Herhaal aan dit college het verzoek ons als raad zo snel mogelijk weer in onze verantwoordelijkheid en rol terug te brengen. Onze fractie zou een signaal via de VNG richting Den Haag vanuit het college meer dan op prijs stellen.

Onze fractie dringt aan op extra inzet om zo snel als dat mogelijk is meer inzicht in de cijfers, financiële risico’s of noodzakelijke ingrepen binnen het sociale domein te verkrijgen. In de volgende cyclus staan we stil bij de aanvulling op de Monitor die we als Raad voorstellen te accepteren. Naast de kosten nadrukkelijk de vinger aan de pols waar het de kwaliteit van de geleverde zorg aangaat. Wij stellen voor om dan deze discussie voort te zetten.

Tot slot nog een opmerking.

Leusden heeft samen met Woudenberg de handschoen opgepakt crisisopvang te realiseren. Wellicht wordt Leusden aangesproken door het COA om ook andere hulp te bieden aan de grote stroom vluchtelingen. Gezien de raad brede motie die tijdens de vorige raadsvergadering is aangenomen verwacht ik dan weer een positieve insteek van deze gemeente op een dergelijke hulpvraag.

In de begroting is onze fractie geen reservering tegen gekomen in dit kader. We verzoeken het college de raad goed geïnformeerd te houden over de kostenontwikkeling die verbonden is aan de huidige en wellicht toekomstige hulpverlening aan de ons toebedeelde vluchtelingen. Transparantie  ook op dit vlak moet bijdragen aan draagvlak bij de bevolking.

Concluderend, de GL PvdA fractie gaat volgend jaar graag aan het werk op basis van de voorgestelde begroting.