Door op 7 november 2013

In de opmaat naar de verkiezingen, een tussenstand

logo GroenLinks_bewerkt-1   Logo PvdA Leusden

Partijgenoten, leden van GroenLinks,

Op 19 maart 2014 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een heel belangrijk moment omdat dan opnieuw voor vier jaar wordt bepaald welke koers de gemeente Leusden zal gaan varen. Vanwege dat grote belang van die aanstaande verkiezingen hebben GroenLinks en PvdA in Leusden besloten om die verkiezingen gezamenlijk in te gaan. Eén lijst met sterke kandidaten en één verkiezingsprogramma. De koers die de PvdA en GroenLinks in Leusden samen voorstaan is duidelijk, groen, links en sociaal en ligt vast in het concept GroenLinks-PvdA verkiezingsprogramma. Dat is op hoofdlijnen door de gezamenlijke ledenvergadering in mei vastgesteld. Op 18 december zal het programma tijdens een gezamenlijke algemene ledenvergadering definitief worden vastgesteld.

Op dit moment wordt gewerkt aan de verwerking van de laatste input vanuit allerlei maatschappelijke organisaties, maar bijvoorbeeld ook vanuit Achterveld.

Voor wat betreft de kandidaten voor de gemeenteraad is afgesproken dat beide partijen eerst afzonderlijk een eigen selectie maken en een rangorde bepalen en dat die twee lijsten vervolgens in elkaar geschoven worden. Uiteindelijk zal ook die lijst op 18 december (graag alvast noteren!) door de gezamenlijke ledenvergadering definitief worden vastgesteld.

De stand van zaken van dit moment is dat de kandidaatstellingscommissies hun werk hebben gedaan en hun aanbevelingen aan de afdelingsbesturen hebben gepresenteerd. Op 20 november zullen de beide afdelingsbesturen in een gezamenlijke vergadering deze aanbevelingen een plekje op de agenda van 18 december geven.

Kort na die gezamenlijke bestuursvergadering van 20 november, zal in een extra ledenbrief de uitnodiging voor 18 december worden rondgestuurd, waarbij uiteraard ook veel aandacht zal zijn voor de kandidaten.

Daarbij is nog wel van belang te melden dat de echte verkiezingsdrukte waarschijnlijk pas vanaf begin volgend jaar zal losbarsten, maar dat ook nu al regelmatig nieuws verschijnt dat te maken heeft met die verkiezingen. Het zal jullie niet zijn ontgaan, partijen lopen zich overduidelijk al wat warm!

Voor ons betekent dat in ieder geval dat ook wij ondertussen een uiteraard gezamenlijke campagnecommissie hebben gekozen die 20 november aan de beide afdelingsbesturen een plan van aanpak zal presenteren. Uiteraard is die campagnecommissie, waar nodig en handig, ook nu al actief. Daarnaast hebben de afdelingsbesturen ervoor gekozen om vooruitlopende op de definitieve besluitvorming op 18 december en op basis van het advies van de beide kandidaatstellingscommissies al wel vast de twee beoogde “koplopers” van onze lijst een naam en een gezicht te geven. Deze koplopers maken ook deel uit van het campagneteam en zullen in de aanloop naar de verkiezingen op die manier hun steentje bijdragen aan een succesvolle verkiezingsuitslag. Die twee “koplopers” op de gezamenlijke lijst zijn Joost van Herpen (plaats 1) en Riet Koetsenruijter (plaats 2).

Voor alle duidelijkheid, want daar mag geen enkel misverstand over ontstaan, pas op 18 december wordt door de ledenvergadering de kandidatenlijst definitief vastgesteld.

De twee beoogde “koplopers” stellen zich hierna even voor.

SONY DSC

Joost van Herpen, 60 jaar, getrouwd en vader van een 22 jarige dochter,  inwoner van deze mooie gemeente sinds 1991.

Pakweg 9 jaar actief betrokken bij de Leusdense politiek, waarvan bijna 8 jaar als raadslid voor de Partij van de Arbeid.

Mijn functie van vakbondsbestuurder bij AbvaKabo FNV en het raadslidmaatschap hebben één ding gemeen, collectieve belangenbehartiging. Deze drive zit in mijn genen, iets willen doen ten gunste van de samenleving.  Meedenken en mee doen, bouwen aan steeds mooiere  Leusdense samenleving waar het goed en veilig toeven is en waar gewerkt wordt aan de toekomst. Een toekomst waarin ieder gelijke kansen wordt geboden, waar steun wordt geboden aan hen die dat nodig hebben en waar we samen zorg dragen voor een goed leefklimaat.

In volle overtuiging heb ik tot nu toe meegedaan aan het samenbrengen van GroenLinks en Partij van de Arbeid in Leusden. Samen met GroenLinks collega Riet Koetsenruijter in de koppositie gaan we zorg dragen voor herkenbare progressieve politiek in Leusden. Een ding is zeker, van de komende gemeenteraad zal stuurmanskunst worden gevergd. In die raadsperiode zullen alle transities en decentralisaties  van WMO, Jeugdzorg en arbeidsparticipatie hun beslag krijgen. Daarmee wordt de gemeente nog meer de eerste overheid voor de burger.

Riet

Riet Koetsenruijter, 62 jaar en sinds 11 jaar actief voor GroenLinks als Raadslid.  Ik heb Leusden groener, socialer, levendiger, cultureler en groter zien worden. Jammer dat mijn woonomgeving voorlopig nog moet wachten op een mooie afgeronde Biezenkamp en school.

Afgelopen jaren stonden in het teken van de veranderde samenleving, een terugtrekkende lokale overheid en steeds meer initiatieven bij inwoners en organisaties. ‘De ‘Samenleving voorop’ heeft mede door de bijdragen van GroenLinks en de PvdA volop betekenis en inhoud  gekregen. Mijn ambities voor de toekomst zijn om met de nieuwe fractiecombinatie GroenLinks/PvdA, de lokale invloed te vergroten op het gebied van samenlevingsvraagstukken, met name vanuit mijn  expertise op het gebied van het sociale domein. De transities van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), Jeugdzorg en arbeidsparticipatie vragen de komende jaren veel van het organiserend vermogen van organisaties en inwoners. Ik ga er de komende jaren weer voor om mijn steentje bij te dragen aan een sociaal, rechtvaardig en milieuvriendelijk beleid dat helder gecommuniceerd wordt met de inwoners.

Tot besluit

In de week na de bestuursvergadering van 20 november zal, zoals eerder aangegeven, de uitnodiging met de definitieve agenda voor de ledenvergadering van 18 december worden rondgestuurd. Die ledenvergadering zal eerst voor beide partijen een afzonderlijk deel kennen van 19.30 – 20.30 uur, daarna zal de vergadering gezamenlijk worden voortgezet.

Met die uitnodiging zullen in ieder geval de gemotiveerde adviezen van de twee kandidaatstellingscommissies, de op basis daarvan vastgestelde gezamenlijke concept kandidatenlijst  en het uiteindelijke concept verkiezingsprogramma meegestuurd worden.

Graag tot de 18e december.

namens GroenLinks en PvdA in Leusden,

Jos Boerefijn (voorzitter GroenLinks Leusden),

Kees de Kruijf (voorzitter PvdA Leusden)