Door Marcel Sturkenboom op 7 januari 2015

Cursus Keukentafelgesprekken.

Uit Binnenlands bestuur door Margot Limburg. Het keukentafelgesprek is voor veel mensen waarschijnlijk één van de belangrijkste gesprekken die ze zullen voeren. Het is bepalend voor hoeveel hulp ze krijgen – áls ze al hulp krijgen. Maar hoe voer je zo’n gesprek?  De vereniging Spierziekten Nederland zette een online cursus op. En niet alleen voor mensen met een spierziekte.

95 cent

Wat is de bedoeling van het keukentafelgesprek, hoe bereid je je voor, wat moet je wel en niet doen bij zo’n gesprek, hoe verloopt de procedure en wat is het verschil tussen een melding en een aanvraag. Allemaal vragen waar in de cursus ‘De Wmo: Goed voorbereid naar het keukentafelgesprek’ antwoord op geeft. Ook worden tips gegeven als ‘een telefoongesprek kan een keukentafelgesprek niet vervangen’ en ‘wat te doen als je het niet eens bent met de beschikking’. En voor de prijs hoeft niemand het te laten: 95 cent voor leden en 2,45 voor niet-leden van Spierziekten Nederland.
Zelfstandig blijven wonen
De cursus is ontwikkeld omdat er in de praktijk wel eens wat mis gaat met de gesprekken. ‘Een patiënt met de spierziekte ALS die verlamd was aan armen en benen kreeg voordat er een woord gevallen was al te horen dat de hulp van 5 uur naar 3,5 uur teruggeschroefd werd’, vertelt woordvoerder Erik van Uden van de vereniging. ‘Verbijsterend.’ Volgens hem is de patiënt maar ook de gemeente hier niet bij gebaat. ‘Uiteindelijk is het doel dat mensen zelfstandig kunnen blijven wonen en kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat bereik je alleen als de juiste informatie wordt uitgewisseld en de juiste voorzieningen worden verstrekt. Daar proberen we bij te helpen met deze cursus.’

Bezuinigingen
Met de overgang van zorgtaken naar de gemeenten, gaat een flinke bezuiniging gepaard. Toch bereid de cursus de burger niet voor op het feit dat de gemeenteambtenaar de zorgbehoefte wellicht probeert te af te zwakken om op die manier de bezuiniging te halen. ‘Daar kan de cursus niets aan doen’, aldus Van Uden. ‘Natuurlijk is het de realiteit dat er bezuinigd moet worden. Dat is een gegeven. Maar het is ook een gegeven dat men wil dat mensen langer zelfstandig blijven en participeren. Maatwerk is het uitgangspunt. Bij de elearning streven we daarom niet naar het uitoefenen van invloed maar naar het voeren van een duidelijk gesprek.’

Beter voordoen
Volgens Spierziekten Nederland gaan cliënten nu nog vaak het gesprek aan zonder zich voor te bereiden. Ze denken slecht na over wat ze nodig hebben en kunnen moeilijk aangeven wat hun beperkingen zijn. Dat resulteert erin dat ze zich beter voordoen dan ze zijn. ‘Maar daarmee snijden ze zichzelf in de vingers’, aldus Van Uden. ‘Als je je beter voordoet dan je bent, worden verkeerde indicaties afgegeven.’ Mocht het gesprek niet naar tevredenheid verlopen, wijst de cursus ook de weg over hoe er bezwaar aangetekend kan worden.

Positief
Exacte cijfers heeft Spierziekten Nederland nog niet, maar geschat wordt dat enkele honderden mensen de cursus inmiddels gedaan hebben. De reacties zijn positief, aldus Van Uden. Daarom gaat de vereniging met de cursus de boer op. Via collega-patiëntenorganisaties als de Ncpf en Ieder(in).

Marcel Sturkenboom

Wie ben je ? Marcel, 67 jaar, sinds 2014 raadslid en vanaf 2018 fractievoorzitter. Ik ben een sociale hardloper met doorzettingsvermogen, heb een zakelijke inslag en ben een trotse opa. In de politiek door ? Ik heb mijn inspiratie en maatschappelijke betrokkenheid meegekregen van mijn vader die vakbondsbestuurder was. Net zo goed als ik de

Meer over Marcel Sturkenboom