Door op 2 april 2016

Armoedebeleid in Nederland

Werkbijeenkomst Armoedebeleid

Het aantal armen in Nederland is de laatste jaren sterk gegroeid. Inmiddels zijn er zo’n 1,25 miljoen armen. En dat betreft niet alleen werklozen, maar ook werkenden. Daarnaast blijkt dat als je eenmaal arm bent, het jaren duurt voordat je daar weer uit komt. Dat staat in een recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Armoede is een probleem. En dat probleem is groter en minder zichtbaar dan iedereen denkt. Want iedereen schaamt zich voor armoede. Zoals Alina Heij uit Tilburg in de Volkskrant onlangs aangaf: “Ik ben altijd bang dat mensen het aan mij kunnen zien”. Eén van de problemen met armoede is dat het vaak niet gesignaleerd wordt door de lokale politiek. Vooral omdat veel van de armoede uit schaamte wordt verborgen.

Het SCP concludeert dat vooral het risico op langdurige armoede flink stijgt in Nederland. Daarbij gaat het om het risico dat een huishouden gedurende vier jaar van een heel laag inkomen moet rondkomen. Het gaar daarbij vooral om eenoudergezinnen, niet-westerse gezinnen en huishoudens met een laagopgeleide kostwinner. Ook is het aantal minderjarige kinderen dat in armoede opgroeit is fors gestegen. Een laag inkomen heeft vergaande gevolgen op allerlei terreinen. Vaak is sprake van de stapeling van meerdere sociale problemen.

Gemeenten hebben vanuit het Rijk geld gekregen om iets te doen aan die armoede. Maar hoe worden die middelen ingezet? Wat is het beleid van de gemeenten inzake armoedebeleid? En zijn er dan voldoende middelen?

Op zaterdag 9 april organiseren de PvdA afdelingen van Amersfoort, Baarn, Leusden, Nijkerk en Soest een werkbijeenkomst om armoedebeleid weer onder de aandacht te brengen. De PvdA wil in dialoog met de organisaties om bekijken wat goed gaat en wat beter kan.

Staatssecretaris Jetta Klijnsma geeft haar visie en de leden van de Tweede Kamer Grace Tanamal en Keklik Yücel zullen de mogelijkheden voor een actieve bestrijding van armoede toelichten. Daarna wordt met de maatschappelijke organisaties besproken wat er verbeterd kan worden in onze regio.

Het programma voor 9 april is als volgt:

Werkconferentie Armoedebeleid

Van 10 uur tot 13 uur. Aansluitend lunch.

Plaats: De Witte Vlinder, Van Galenstraat 30, Amersfoort

9.45 – 10.00 ontvangst

10.00              opening door Pieter Breuer, afdelingsvoorzitter PvdA Amersfoort-Bunschoten

10.10              inleiding Jetta Klijnsma,

Staatssecretaris o.a. Armoede en Schuldhulpverlening

10.25              inleiding Keklik Yücel,

PvdA woordvoerder Armoede en Schulden in de Tweede Kamer

10.40              reacties maatschappelijke organisaties en politiek

11.00              pauze

11.15              uiteen in subgroepen rondom thema’s

12.15              rapportage in de zaal

12.45              conclusies en oproep

13.00              Lunch

14.00              sluiting

De werkconferentie wordt begeleid en voorgezeten door Grace Tanamal, 2e kamerlid van de PvdA uit Amersfoort.

In verband met de Lunch kunt u zich aanmelden via onderstaand mailadres bij de secretaris van uw afdelingsbestuur:

Amersfoort-Bunschoten:    [email protected]

Baarn:                                     [email protected]