Door Joost van Herpen op 26 november 2013

De gemeenteraad van 14 november 2013

Huisvesting van de gemeente.

Op de agenda van de laatste raadsvergadering stond het onderwerp gemeentelijke huisvesting.

Het gemeentehuis is toe aan groot onderhoud,  voldoet bovendien niet meer aan de daaraan te stellen veiligheidseisen. Daarnaast is het een pand met een te groot energieverbruik.

Kortom voldoende redenen om eens goed na te denken over de huisvestingswensen van de toekomst.

Een raadsmeerderheid  heeft het college van B en W gevraagd, o.a. via twee amendementen, in totaal een viertal mogelijke huisvestingsvarianten te onderzoeken. PvdA en GL zien graag dat het gemeentehuis wordt getransformeerd in een gemeenschapshuis. Huisvesting dus niet alleen voor ambtenaren maar ook voor allerlei instanties die voor een groot deel op basis van gemeentelijke subsidies hun werk verrichten. Denk bijv. aan Welzijn Leusden en Larikslaan 2.

Hoewel ook deze variant onderzocht gaat worden, naast een beperkte opknap (oplap) beurt en een huurvariant, vinden PvdA en GL de door de meerderheid van de raad  meegegeven financiële randvoorwaarde niet verstandig. In de zoektocht naar huisvestingsvarianten moet niet op voorhand de financiële afweging doorslaggevend zijn. De financiële afweging moet pas een rol spelen bij een definitief oordeel over de toekomstige huisvesting.

Burgerinitiatief koffieshop.

Een jonge inwoonster van Leusden heeft een burgerinitiatief, het eerste in Leusden, in gang gezet om in Leusden tot een ander beleid te komen ten aanzien van het hebben van een koffieshop.

Leusden kent een nul beleid ten aanzien van het hebben van een koffieshop binnen haar grenzen.

Niettemin kent Leusden de nodige gebruikers van soft drugs en is er sprake van een straathandel in  drugs.

We vinden het signaal dat met dit burgerinitiatief wordt afgegeven serieus genoeg om eens diepgaand  te spitten in de omvang en ernst van de drugsproblematiek in Leusden. Kortom zonder vooringenomenheid de feiten eens goed in kaart brengen en aan de hand hiervan de mind op maken of een koffieshop in Leusden een gepast antwoord zou zijn.

Het valt echter te vrezen dat dit burgerinitiatief al is gesneuveld door de stellige uitspraken hierover door o.a. CDA en CU/SGP. PvdA en GL en D’66 willen er voor waken dat het vervolg dat er wel gaat komen op dit burgerinitiatief, in de vorm van een debat in de gemeenteraad, zo open mogelijk wordt gevoerd.

Aan het college van B en W de taak de feiten rondom drugsgebruik in Leusden zo goed mogelijk boven tafel te krijgen. Aan de raad de taak hieraan in een open debat de juiste conclusies te verbinden.

CDA en CU/SGP roep ik op tot een zelfde open houding, omwille van de juiste beoordeling  van de feiten en ook om het burgerinitiatief serieus te (blijven) nemen.

Wijziging van APV vanwege gewijzigde drank- en horecawetgeving.

De gemeenteraad heeft in de Algemene politieverordening regels vastgesteld hoe in Leusden om te gaan met de gevolgen van de gewijzigde drank- en horecawet.

Deze spelregels hebben betrekking op de horeca maar ook op verengingen die in hun kantine (alcohol houdende) drank schenkt. Naast de oproep terughoudendheid aan de dag te leggen om alcohol te schenken is er ook gekeken naar de gevolgen van een te strikt beleid. Een te strikt beleid schaadt de financiële positie van nogal wat verenigingen. Om deze verenigingen wat soelaas te bieden is door de gemeenteraad het voorstel van B en W  wat verruimd. Nu mag tot maximaal twee uur na de laatste sportactiviteit, B en W had één uur voorgesteld, nog een biertje worden getapt!

Joost van Herpen

Wie ben je? Joost van Herpen, 68 jaar, komend uit de Gelderse Achterhoek, in 1991 inwoner van Leusden geworden. Vakbondsman in hart en nieren en werkzaam geweest bij FNV en namens GroenLinks en PvdA in de Leusdense gemeenteraad als raadslid mee mogen bouwen aan een steeds mooier wordend Leusden. In de politiek door? Zowel in

Meer over Joost van Herpen