Door Joost van Herpen op 28 april 2014

De kop is eraf.

We hebben een coalitie, een coalitieakkoord, een nieuw samengesteld college van B en W, beëdigde raadsleden en fractievertegenwoordigers en een voorlopig afgerond raadsdebat over het coalitieakkoord.

Daarnaast heeft het coalitieakkoord en de voorgedragen wethouder de instemming gekregen van de leden van GroenLinks en PvdA.

In korte tijd is een berg werk verzet met een tevreden stemmend gevoel.

Tijdens de donderdag 24 april plaats gevonden raadsvergadering vond naast de beëdiging van de drie nieuwe wethouders en de fractievertegenwoordigers het raadsdebat plaats over het gesloten coalitieakkoord.

Zoals te verwachten was namen CDA en VVD  stevig stelling tegen het coalitieakkoord. Het deugde op veel punten niet, het was niet compleet, niet consistent onvoldoende financieel onderbouwd en het bevatte verkeerde signalen. Via in totaal 5 moties werden allerlei aanpassingen aangedragen.

In het weerwoord heeft de coalitie de verbazing uitgesproken dat CDA en VVD nu wel met allerlei voorstellen en suggesties kwamen, terwijl zij dit weigerden in de formatie fase, hoewel hiertoe toen nadrukkelijk uitgenodigd.

CDA en VVD is toegezegd hun bruikbare suggesties mee te nemen bij de uitwerking van het coalitieakkoord in het college uitvoeringsprogramma (CUP). Met deze toezegging door de coalitie waren de ingediende moties wat betreft GL-PvdA, D’ 66 en CU-SGP overbodig, te voortijdig of te veel in detail gaande. Bij de stemmingen haalde geen van de ingediende moties een vereiste meerderheid.

Ook bij de installatie van de wethouders ontstond nog een kort debat. VVD en CDA waren van mening dat bij de installatie van 3 full time wethouders ook een begrotingswijziging voorgesteld had moeten worden. Het toch blijven werken met 3 full time wethouders wijkt namelijk af van een eerder raadsbesluit waarbij de wethouders formatie was teruggebracht naar 2,4 fte. Met de toezegging bij de presentatie van het CUP ook in het hierbij horende dekkingsplan hiervoor dekking te bieden was voor de coalitie het ter zake ingediende amendement overbodig en werd bij stemming dan ook verworpen.

Kortom een eerste proeve van gewijzigde verhoudingen in de Leusdense gemeenteraad.

Joost van Herpen

Wie ben je? Joost van Herpen, 68 jaar, komend uit de Gelderse Achterhoek, in 1991 inwoner van Leusden geworden. Vakbondsman in hart en nieren en werkzaam geweest bij FNV en namens GroenLinks en PvdA in de Leusdense gemeenteraad als raadslid mee mogen bouwen aan een steeds mooier wordend Leusden. In de politiek door? Zowel in

Meer over Joost van Herpen