Door Joost van Herpen op 4 juli 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

30 mei jl. vond weer een raadsvergadering plaats.

Vele zo genoemde hamerstukken op de agenda, zaken waarover de raad zonder debat besluit.

Wel is er nadrukkelijk stil gestaan bij het onderwerp actualisatie grondexploitaties. Duur woord voor wat in feite genoemd mag worden de herwaardering van de in de gemeente Leusden lopende bouwprojecten.

In lang niet al deze bouwprojecten heeft de gemeente Leusden grondposities. De waardering van de waarde van deze grondposities hangt nadrukkelijk samen met het vooruitzicht of en zo ja hoe en onder welke omstandigheden deze bouwprojecten gestart en afgerond zullen worden.

Net als bij andere gemeenten is de crisis zichtbaar in de woningbouw. Neem als voorbeeld het Valleipark. Met de twee ontwikkelaars is al heronderhandeld over een nieuwe aanpak van dit bouwproject. De grond in dit project, maar ook bij andere projecten, zal niet meer opbrengen wat ooit was voorzien.  Die verminderde waarde moet de gemeente in de boeken opnemen, uitgaande van nu realistische grondprijzen. En als je als gemeente ooit meer betaalde dan je nu inschat te zullen ontvangen voor de grond dan betekent dit dat je verlies leidt op je grondposities.

Het niet of vertraagd van start gaan van bouwprojecten heeft op langere termijn ook effecten op de inkomsten van de gemeente. Huizen die (nog) niet zijn gebouwd leveren ook geen bijdrage aan de OZB opbrengsten.

De gemeenteraad heeft raad breed in een motie het college van B en W gevraagd alles uit de kast te halen om de geplande bouwprojecten voortgang te laten houden/krijgen. Naast financiële belangen is het ook van groot belang dat voorziene woningbouw ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt.

Ook heeft de gemeenteraad, gegeven de huidige omstandigheden en het uit de tijd lopen van de projecten, besloten niet langer alle destijds als Visieprojecten gestarte projecten in samenhang met elkaar te blijven bezien.

Bij de start van de ontwikkeling van de Visieplannen was een dergelijke samenhang, ook in financiële inkomsten en uitgaven, af gesproken.

Joost van Herpen

Wie ben je? Joost van Herpen, 68 jaar, komend uit de Gelderse Achterhoek, in 1991 inwoner van Leusden geworden. Vakbondsman in hart en nieren en werkzaam geweest bij FNV en namens GroenLinks en PvdA in de Leusdense gemeenteraad als raadslid mee mogen bouwen aan een steeds mooier wordend Leusden. In de politiek door? Zowel in

Meer over Joost van Herpen