Door Marcel Sturkenboom op 21 november 2014

De zorg dicht bij mensen

De Raad heeft het beleidskader dat voor het sociale domein is opgesteld ‘Dicht bij Mensen” (zie www.leusden.nl) vastgesteld. Daarmee is ook de gemeente Leusden helemaal gereed om vanaf 1 januari 2015 definitief met de Wet Maatschappelijke Ontwikkeling (WMO), Wet op de Jeugdzorg (Jeugdwet), Participatie Wet en Wet Werk en Bijstand aan de slag te gaan. In Leusden kiezen we voor een integrale aanpak, waarbij de Larikslaan als loket een belangrijke rol gaat spelen. De omslag van een verzorging naar een participatie maatschappij (iedere inwoner kan binnen zijn/haar eigen mogelijkheden en op eigen wijze deelnemen aan de samenleving) is een goed uitgangspunt. Het betekent nogal wat voor het beroep dat wordt gedaan op eigen kracht, gebruik van persoonlijke netwerken, saamhorigheid en inzet op preventie. De fractie GroenLinks-PvdA heeft bijzondere aandacht gevraagd voor mensen in kwetsbare posities, mensen met een beperking of met een afstand tot de arbeidsmarkt en chronisch zieken.  Juist deze groep zal de gevolgen van de veranderingen ook dagelijks gaan ondervinden. Datzelfde geldt voor het beroep dat wordt gedaan op familie, buren en mantelzorg. Voorzieningen voor jongeren die met hun gezin gebruik maken van Jeugd GGZ dreigen te worden gesloten. Er is brede steun voor het voorstel van de fractie om een werkgroep sociaal domein die van en voor de Raad alle ontwikkelingen op de voet gaat volgen.

Woorden-cloud-sociaal-domein

Marcel Sturkenboom

Wie ben je ? Marcel, 67 jaar, sinds 2014 raadslid en vanaf 2018 fractievoorzitter. Ik ben een sociale hardloper met doorzettingsvermogen, heb een zakelijke inslag en ben een trotse opa. In de politiek door ? Ik heb mijn inspiratie en maatschappelijke betrokkenheid meegekregen van mijn vader die vakbondsbestuurder was. Net zo goed als ik de

Meer over Marcel Sturkenboom