Door Joost van Herpen op 17 juli 2013

Gedenkwaardig voorjaarsbedat

PvdA staat pal voor minimabeleid

In het donderdag avond in de gemeenteraad gevoerde voorjaarsdebat heeft de PvdA zich met succes geweerd tegen een voorstel van het college om de minima fors te laten inleveren. In strijd met het coalitieakkoord wilde het college flink snijden in de aanvullende ziektekostenregeling voor de minima. Via een amendement gedragen door alle politieke partijen met uitzondering van VVD en Leusden 90 is deze aanslag op de minima van tafel gegaan.

Hondenbeleid:

Ook het ongelukkige voorstel van het college om te stoppen met het honden(poep) beleid is weer van tafel. De partij van de Arbeid, die in de vorige raadsperiode aan de wieg heeft gestaan van dit door de Leusdenaren zeer gewaardeerde beleid, heeft hier een stokje voor weten te steken. Het huidige honden(poep) beleid blijft zo als het is.

Samenleving voorop:

Een gemeente die steeds meer activiteiten aan de samenleving wil overlaten moet die samenleving ook uitrusten om deze taken op zich te nemen.Het college is gevraagd naast een juiste houding  ook behulpzaam te zijn bij het zoeken naar manieren en middelen om deze taken op zich te nemen.

Bestuurskracht:

Bij het voorstel om het aantal wethouders te verminderen heeft de PvdA een kritische kantekening geplaatst. Hoewel op zich voorstander van een zo klein mogelijke overheidsorganisatie is de timing van dit voorstel niet slim. De gemeente Leusden staat voor een grote uitdaging om vele taken van het rijk over te nemen. Hieraan zijn veel risico’s verbonden welke ook bestuurlijk goed gestuurd moeten worden.

Snijden in eigen vlees:

Samen met GL en D’66 wilde de PvdA de vergoeding voor de raadsleden met 10% korten. Helaas waren de overige politieke partijen niet bereid via deze weg ook een steentje bij te dragen in het  weer in evenwicht brengen van de begroting.

Joost van Herpen

Wie ben je? Joost van Herpen, 68 jaar, komend uit de Gelderse Achterhoek, in 1991 inwoner van Leusden geworden. Vakbondsman in hart en nieren en werkzaam geweest bij FNV en namens GroenLinks en PvdA in de Leusdense gemeenteraad als raadslid mee mogen bouwen aan een steeds mooier wordend Leusden. In de politiek door? Zowel in

Meer over Joost van Herpen