Door op 27 juni 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

CML Milieuorganisatie Leusden (kortweg CML) propageert milieuvriendelijke vormen van vervoer. Vanuit dat uitgangspunt wil zij dat belangrijke publieksvoorzieningen op een gemakkelijke wijze met de fiets en het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Dat geldt dus ook voor het ziekenhuis. We hadden (en hebben nog tot december) met de locatie Elisabeth een ziekenhuis “om de hoek”. De locatie Lichtenberg was met het openbaar vervoer een stuk moeilijker bereikbaar. Dat geldt straks helemaal voor de nieuwe locatie aan de Maatweg, die aan de andere kant van Amersfoort ligt.

Wie met het openbaar vervoer van Leusden-Centrum naar de Maatweg wil, moet één keer overstappen. Voor de snelste verbinding stap je over op de Stadsring, maar dan moet je wel een flink stuk lopen. Wil je rustig kunnen overstappen, dan doe je dat bij het centraal station. Overstappen is voor mensen die moeilijk ter been zijn geen sinecure. En omdat het reisdoel het ziekenhuis is, reizen er verhoudingsgewijs meer mensen met een beperking op deze lijn. Dat aantal zal in de komende jaren stijgen, omdat Leusden sterk aan het vergrijzen is (immers: de grote uitbreiding begon in de jaren zeventig).

Een alternatief is de regiotaxi. Maar, deze werkt niet met vaste haal- en brengtijden. Omdat een ziekenhuis met vaste afspraken werkt, is het gebruik van de regiotaxi een risico, tenzij je bereid bent lange wachttijden voor lief te nemen. Zoals bekend zijn er nogal wat klachten over de punctualiteit van de regiotaxi.

De werkgroep Mobiliteit van CML Milieuorganisatie Leusden heeft dit voorjaar gesproken met medewerkers van de gemeente Leusden, van de provincie Utrecht en van vervoersorganisatie Connexxion. Daarbij bleek dat het haalbaar is om een rechtstreekse busverbinding te realiseren tussen Leusden-Centrum en de Maatweg. Het CML heeft vervolgens, mede namens de DUWgroep, de SOL en de Diaconie Protestantse Gemeente Leusden op 3 april 2013 het provinciebestuur (de instantie die de concessies verleent) aangeschreven met het verzoek met ingang van december 2013 die verbinding van start te laten gaan. Daarbij vroegen wij ook om de aansluitende lijnen vanuit de andere delen van Leusden hierop goed aan te laten sluiten.

Op 29 mei kregen wij namens Gedeputeerde Staten antwoord. Dat luidde: die rechtstreeks verbinding is inderdaad mogelijk en kan ook in december ingaan, indien wij erin slagen vóór 1 september de financiering van het exploitatietekort te regelen. Het exploitatietekort wordt geschat op € 79.500 per jaar.

De gemeente ontving een afschrift van de brief en het college reageerde daarop met een memo dat op 11 juni naar uw Raad werd gestuurd. De inhoud is bekend: het college acht het niet verantwoord op in deze financieel benarde tijden in deze busvoorziening te investeren.

Lijn 75 is intussen uit de exploitatie genomen omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. Het geld dat nu wordt uitgespaard, zou onzes inziens ingezet kunnen worden om de rechtstreekse verbinding tussen Leusden en het nieuwe ziekenhuis op te zetten.

Wij weten dat ook in uw Raad zorgen bestaan omtrent de bereikbaarheid van de nieuwe locatie van het ziekenhuis. Wij verzoeken u dringend om alle mogelijkheden te onderzoeken om een betere verbinding te bewerkstelligen. Wij zijn uiteraard graag bereid om u met onze informatie van dienst te zijn. U kunt daarvoor altijd contact met ons opnemen