Door Joost van Herpen op 3 juli 2015

Inbreng Joost van Herpen bij het Voorjaarsdebat

Voorjaarsdebat kadernota 2016

Van avond staan we voor de tweede keer sinds deze coalitie is aangetreden voor de opgave om via het vaststellen van de kadernota het college van B en W kaders mee te geven voor het opstellen van de begroting 2016.

Alvorens inhoudelijk op een aantal issues in te gaan eerst een tevredenstellende constatering.

Tevredenheid:

Leusden bouwt zichtbaar verder aan haar toekomst. Deze coalitie, dit college heeft bewust gekozen voor een maatschappelijke investeringsagenda. We zien nu overal de gevolgen of zijn in afwachting van de eerste spade die de grond ingaat.

Meest in het oog springend zijn de bouwkranen die weer volop bezig zijn in het Biezenkamp project. Onze fractie kijkt liever naar de gevolgen van de besluitvorming dan dat we eindeloos stil blijven staan bij het besluitvormingsproces. Politiek is ergens voor willen kiezen en daar dan ook voor gaan.. Politiek is niet voor bange mensen, visie, lef en doorzettingsvermogen zijn gevraagde eigenschappen van politici, ook in Leusden

Naast een Biezenkamp project op stoom zien we op tal van dossiers voortgang gemaakt worden. Zwembad, tweede sporthal, MFC´s , na jaren van stilstand zit de vaart er lekker in. College, ook voor het vervolg  zult u een stimulerende GL-PvdA fractie aan uw zijde treffen om de vaart erin te houden. Aan het eind van mijn bijdrage kom ik nog met een wens op een ander terrein.

Kadernota:

Dan de kadernota zelf, geen makkelijke opgave, enerzijds meevallers uit het recente verleden, anderzijds tegenvallers voor de toekomst en nog vele onzekerheden. Tegenvallers voortkomend uit de recent verschenen mei circulaire die voor 2016 weinig financieel perspectief bieden.

Instemming met de door het college ingezette lijn, de tegenvallende inkomsten op het zorgdossier niet weer direct te vertalen in een bezuiniging. Elk jaar, zo ook over 2014 zien we een afgesloten begrotingsjaar met een positief saldo. Tegenvallers en meevallers tegen elkaar wegstrepen brengt meer rust op het begrotingsfront.

Op wat langere termijn voorziet het college  een structureel sluitende begroting. Die verwachting wordt mede gestoeld op een verdere positieve economische ontwikkeling in Nederland. Als de rijksoverheid in dat economisch scenario meer geld gaat uitgeven krijgen de gemeenten, via het mechanisme “samen trap op , samen trap af “ wellicht ook meer financiële armslag. De GL-PvdA fractie deelt deze visie gezien de voortgang die de Nederlandse economie zichtbaar maakt

Zorgen:

De GL-PvdA fractie maakt zich echter grote zorgen over de nog grotendeels onzichtbare financiële gevolgen van de per 1 januari van het rijk en de provincie overgenomen zorgtaken.

Een wethouder die in overleg met de raad  onomwonden stelt geen overzicht te hebben van de daadwerkelijke kosten die in de praktijk gemaakt worden geeft een eerlijk en oprecht antwoord. Samen met de in de mei circulaire nieuw aangekondigde forse korting op het budget maakt mij en mijn collega’s in de fractie er niet geruster op.

Ik vrees niet een specifiek Leusdens issue bij de kop te hebben, de  vrees is dat nagenoeg alle gemeenten in Nederland nog in afwachting zijn van voldoende zicht op de daadwerkelijke kosten die de gemeenten maken op de nieuwe zorgtaken die zij vanaf 1 januari uitvoeren.

Een bewijs dat de decentralisatie wellicht te snel is doorgevoerd, de onderliggende systemen kunnen niet tijdig en volledig het inzicht verschaffen hoe de kosten zich daadwerkelijk ontwikkelen. Hier schuilt een latent groot risico waar we nog heel veel last van kunnen gaan krijgen.

Naast de financiële kant van de medaille is een niet aflatende aandacht vereist als het gaat om inhoud en kwaliteit van de verleende zorg. De op initiatief van GL/PvdA fractie ingestelde monitoringsgroep uit de raad is geen overbodige luxe. De vinger aan de pols is geboden. Ook al lijken echt grote problemen in Leusden zich niet te hebben aangemeld, toch horen wij vanuit de praktijk nog te vaak geluiden dat de cliënt soms met veel moeite de weg in de nieuw vorm gegeven hulpverlening vindt. Met name op het terrein van de jeugdhulp verlening bereiken ons te vaak geluiden dat er een zoektocht gaande is waar en bij wie de benodigde professionele hulp verkregen kan worden.

Een oproep aan het college nog eens kritisch te kijken of Larikslaan op het terrein van de jeugdhulpverlening voldoende toegerust is, in kwalitatieve en kwantitatieve zin.

College maak ook gebruik van de door meedenkende burgers aangedragen ideeën, bijv. hoe de professionele hulpverleners  in verbinding te brengen met de vrijwilligers. Het door dhr. Achermans tijdens de laatst gehouden informatie avond aangedragen ideeën verdienen een vertaling naar de praktijk

Conclusie:

Met alle kanttekeningen en zorgen over  de toekomstige financiële ontwikkelingen van de gemeente kan de fractie zich vinden in de voorgestelde kaders zoals weergegeven in de kaderbrief en de voorjaarsnota. Alertheid blijft geboden, bewaking van de budgetten, maar nog belangrijker, bewaking van toegankelijkheid  en kwaliteit van geboden zorgverlening. Kwaliteit en toegankelijkheid blijven de sleutelwoorden.

Successen:

Naast zorgen en alertheid wil ik ook even stilstaan bij de successen die je wilt vieren of die je nog wilt behalen.

Gisteren avond is besloten tot het uitvoeren van een lang gekoesterde wens, de bouw van de tweede sporthal. Deze gaat voorzien in een grote behoefte aan meer optimale ruimte voor de sportbeoefening binnen onze gemeentegrenzen. De hal en alles  er om heen kan de spil en aanjager worden van meer sportbeoefening in Leusden.

De Groene belevenis is verzelfstandigd, een ambitieus bestuur heeft de verantwoordelijkheid van de gemeente overgenomen. Naast de bestaande activiteiten voortzetten is het bestuur vol enthousiasme bezig de basis te verbreden en daarmee de toekomst van dit mooie Leusdense initiatief te verankeren

Er ligt inmiddels een goedgekeurd Energieakkoord. Weer zo typisch Leusdens, gemeente en samenleving voorop pakken samen de handschoen op om te werken aan de realisering van de milieudoelstellingen. Terugdringing van de CO2 uitstoot en energiebesparing zijn de rode draden in dit “Groene middenveld”

Van de nog te verschijnen woonvisie komend najaar hebben wij hoge verwachtingen. De sociale woningbouw moet aangejaagd worden. In de Biezenkamp en in Achterveld worden inmiddels de nodige woningen in de sociale huursector gerealiseerd. Er dreigt niettemin op dat deel van de woningmarkt een structureel en langjarig tekort te ontstaan. Groeiende wachtlijsten moeten worden omgebogen worden tot acceptabele wachttijden alvorens een woning toegewezen te krijgen.

Ook de huisvesting van de alsmaar toenemende groep ouderen vraagt om alternatieven huisvestingsgedachten. Woon-zorg eenheden zullen in toenemende mate het alternatief zijn, als residentiele opvang steeds meer wordt beperkt. Leusden moet haar ouderen op dat vlak genoeg weten te bieden.

Op het sociale vlak vraagt de GL-PvdA fractie het college meer in te zoemen op de consequenties van het stapelen van maatregelen. Wie zien dat door allerlei overheidshandelen bij sommige groepen van burgers negatieve inkomsten effecten zich opstapelen. Wat ons betreft handen uit de mouwen om deze groep behulpzaam te zijn. Het heeft dan geen pas, zoals recent door de werkgeversvoorman Hans de Boer werd gedaan, te gaan roepen dat deze ‘Labberkakken” maar asperges moeten gaan steken.

Er is simpelweg niet voor ieder werk voor handen, zelfs ondanks de groeiende economie.

Ik ben blij met de geluiden die komen uit de Leusdense ondernemerskring dat zij zich samen met de gemeente willen hard maken om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Prima dit te horen, deze betrokkenheid van de Leusdense ondernemers. Maar college aan u de oproep nog eens goed te kijken naar ongewenste stapeleffecten. Het coalitie akkoord geeft u de ruimte om als gemeente waar nodig aan een stuk inkomensondersteuning te doen. Hoor graag van het college of ze deze handschoen gaat oppakken

Wensen voor de toekomst:

Ik had het al aangegeven in het begin van mijn bijdrage, naast alle lof voor het doorpakken van dit college ook een hartenkreet te uiten vanuit de GL/PvdA fractie.

In de verkiezingsperiode ging terecht veel aandacht naar de toekomst van het Langesteeg gebied.

In het coalitieakkoord staat verwoord dat er gestreefd wordt naar een blijvend groene inrichting van dit gebied. Sinds het raadsuitje van jl. vrijdag weet ik dat dit betekent dat als ik in dit gebied rondloop vele blauwe stippen moet kunnen zien. Helaas ik ben ze nog niet tegengekomen.

Het is onze GL-PvdA fractie te stil rondom dit mooie stuk Leusden. Terecht is een streep gehaald door plannen die ertoe zouden gaan leiden dat een groot deel van dit open landschap door bebouwing verloren zou zijn gegaan.

Mijn fractie wil graag een activistisch optredend college dat met de juiste bondgenoten op zoek gaat naar het realiseren van de in het coalitie akkoord opgeschreven ideaal. Een blijvende groene inrichting waar verantwoorde landbouw en natuurbeheer hand in hand samen gaan. Daarnaast wordt het Langesteeg gebied wat ons betreft  toegankelijk gemaakt voor de recreant. De burger die niet alleen op afstand van de natuur kan genieten, maar in het gebied zelf de pracht en praal kan aanschouwen wordt van zelf een ambassadeur voor het in stand houden van dit fraai stukje Leusdens natuurgebied. Bovendien kan dit nog eens bijdrage aan onze ambitie de wandel en fiets gemeente van midden Nederland te zijn.

College laat op dit stukje Leusdens grondgebied een zelfde daadkracht zien als bij de ander genoemde projecten waar met zoveel voortvarendheid gewerkt wordt.

De GL –PvdA ambitie voor het Langesteeg gebied is een onomkeerbaar proces van natuurontwikkeling en bereikbaarheid van dit gebied voor de toeristische natuurgenieter.

College zoek hierbij uw natuurlijke partners en maak dit gebied tot een gebied met vele blauwe stippen!

Tot slot, geïnspireerd tijdens ons raadsuitje en gekoppeld aan een al opgeschreven beleidsvoornemen wil de GL PvdA fractie met nagenoeg alle andere fracties zich inzetten voor een toevoeging aan de naam Leusden.

Fairtrade gemeente werden we al, JOGG gemeente willen we nog worden! Een betrokken gemeente biedt op deze wijze haar jeugd de handvaten om met een gezonde leef- en bewegingsstijl de toekomst in te gaan.

Joost van Herpen

Fractievoorzitter GL-PvdA

Joost van Herpen

Wie ben je? Joost van Herpen, 68 jaar, komend uit de Gelderse Achterhoek, in 1991 inwoner van Leusden geworden. Vakbondsman in hart en nieren en werkzaam geweest bij FNV en namens GroenLinks en PvdA in de Leusdense gemeenteraad als raadslid mee mogen bouwen aan een steeds mooier wordend Leusden. In de politiek door? Zowel in