Door Joost van Herpen op 16 december 2013

Laatste raadsvergadering in 2013

Samen met de bijdragen geschreven door zowel de Groen Links als de PvdA raadsleden moet een aardig beeld ontstaan van de laatste raadsvergadering van 2013. Ook in deze nieuwsbrief wordt de samenwerking in de redactie tussen GroenLinks en Partij van de Arbeid zichtbaar.

Een zeer druk bezochte bijeenkomst.

Als gasten van de raad waren deze bijeenkomst uitgenodigd alle nieuwe kandidaat raadsleden die op de lijsten staan van de politieke partijen bij de komende raadsverkiezingen. Daarnaast grote belangstelling uit Leusden Zuid en Tabakssteeg vanwege het verkeersplan, incl. busbaan, dat die avond op de raadsagenda stond.

Mijn bijdrage aan avond was bescheiden.

zwerfvuil

Dankbaar gebruik makend van twee foto’s die een oplettend burger had toegestuurd heb ik in de actualiteit een onderwerp aangekaart. Niet voor het eerst trekken wij aan de bel omdat zich bij de ondergrondse vuilcontainers in de Hamershof regelmatig vuilnis bovengronds opstapelt.

Geen gezicht, kans op zwerfvuil neemt toe en mogelijk ook ongedierte.

College van B en W gevraagd dit te voorkomen. Of de capaciteit moet worden vergroot of de ophaalfrequentie moet omhoog.

Wethouder Erwin Jansma heeft actie toegezegd. Heb gezegd dit te bewaken. Vandaag even bij AH tijdens de zondag openstelling viel mij op dat ook daar weer het vuil zich opstapelde naast de ondergrondse container. Reden voor actie zou ik Erwin nog eens willen toevoegen.

D’66 en CU/SGP kwamen met een voorstel om het aantal geheime raadsstukken tot een uiterste te beperken. Men wil de burger zo open en transparant mogelijk informeren.

Namens Groen Links en Partij van de Arbeid gesteld die maximale openheid en transparantie ook na te streven.

Stukken moeten soms de geheime status hebben omdat hier zaken in vermeld worden die het financiële belang van de gemeente raken. Deze moeten niet in de openbaarheid komen omdat derde partijen hiermee hun financieel voordeel doen ten koste van de gemeente en dus ook van de burgers.

Het voorstel van de initiatiefnemers om in het vervolg een tweetal versies (bijv. van de Kredietmonitor)  te maken, één met en één zonder geheime informatie leek ons een weinig zinvolle aanpak.

Leidt tot niets zeggende stukken waar de burger niet wijzer van wordt en tot dubbel werk op het gemeentehuis.

Toen ook wethouder Jansma waarschuwde voor het wellicht niet bedoelde effect dat de raad minder goed geïnformeerd zou gaan worden, was het lot van het voorstel van D’66 en CU/SGP snel beslist.

De rest van de raad zag er geen heil in en stemde tegen het initiatief.

Tot slot hebben we bij het vaststellen van allerlei tarieven en belastingen voor 2014 samen met een paar andere partijen geregeld dat de scouting in Leusden, zoals in vele gemeenten, vrijgesteld wordt van het heffen van toeristenbelasting. Toeristenbelasting heffen op vrijwilligers activiteiten is ongewenst en brengt de niet gesubsidieerde scouting in financiële problemen.

Als uitsmijter kreeg Harry Saaltink van Leusden ’90 nog het woord .

Hij meldde de opheffing van de kieskring Leusden ‘90, deze partij zal ook niet meer meedoen aan de komende raadsverkiezingen.

Joost van Herpen

Wie ben je? Joost van Herpen, 68 jaar, komend uit de Gelderse Achterhoek, in 1991 inwoner van Leusden geworden. Vakbondsman in hart en nieren en werkzaam geweest bij FNV en namens GroenLinks en PvdA in de Leusdense gemeenteraad als raadslid mee mogen bouwen aan een steeds mooier wordend Leusden. In de politiek door? Zowel in

Meer over Joost van Herpen