Door op 11 september 2015

Leusden, neem verantwoordelijkheid

Aan de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leusden.

De tragedie rond de vluchtelingen uit het Midden Oosten en Afrika wordt met de dag duidelijker en schrijnender. Europa is de veilige haven voor velen.

Tegelijkertijd betekent dat voor Europa een zware claim: wie krijgt een status, hoe huisvesten we mensen, hoe zorgen we voor werk, voor integratie, enz.

Politiek is men het, zowel Europees als nationaal, nog lang niet eens over oplossingen. Het is duidelijk dat er veel moet veranderen in landen als Syrië of Eritrea, maar hoe die verandering te bewerkstelligen?

De EU heeft gemeld dat er in Europa veel meer opvangcapaciteit nodig zal zijn dan tot nu toe aangenomen. Dat betekent dat er van de gemeenten in Nederland veel zal worden gevraagd, ook van Leusden.

Het bestuur van de PvdA afdeling Leusden doet een klemmend beroep op U om op korte termijn met creatieve oplossingen te komen. Voldoen aan de opvangverplichting die er momenteel al is, is zeker ontoereikend. De PvdA in Leusden is bereid mee te denken, er zijn ongetwijfeld meer partijen en groeperingen die dat willen.

Het is tijd voor actie. Staatssecretaris Dijkhof zocht in het interview in de Volkskrant stoere bestuurders, burgemeesters, wethouders. De PvdA hoopt dat hij die in Leusden vindt.

Namens de PvdA afdeling Leusden

Kees de Kruijf