29 januari 2014

Leusden over links: Sterk Groen Sociaal

GroenLinks-PvdA Leusden combinatie maakt het verschil. Nu gaan we de verkiezingen in met één lijst en één verkiezingsprogramma. Ons motto luidt: Leusden over Links: Sterk Groen Sociaal. Wij gaan voor een sterker links geluid met aandacht voor kwetsbare groepen en milieu.

Joost van Herpen en Riet Koetsenruijter, de beide koplopers, hebben het verkiezingsprogramma met de ambities voor de komende jaren bekend gemaakt. Belangrijke uitgangspunten zijn: gelijke kansen voor iedereen, steun voor hen die het nodig hebben en zorg voor een goed klimaat. Riet Koetsenruijter geeft aan dat met alle ontwikkelingen die op ons afkomen in het sociale domein wij ons blijven inzetten voor een goed vangnet voor minima en wijkgerichte voorzieningen. De fractie gaat voor een groen leefmilieu met behoud van natuurwaarden zoals onder andere het behoud groendepots, duurzaam groenonderhoud zonder chemische bestrijdingsmiddelen zoals RoundUp, geen nieuwe woningen in de Langesteeg en stimuleren het gebruik van zonnepanelen op openbare gebouwen, bedrijven en woningen. Betaald parkeren staat Niet in ons verkiezingsprogramma, wij blijven het fietsgebruik stimuleren.
Joost van Herpen geeft aan dat de fractie gaat voor bijzondere aandacht voor mensen met afstand tot de arbeidsmark en behoud van bestaande en aantrekken nieuwe werkgelegenheid. Het stimuleren van leerwerkplekken, leerbedrijven, stageplaatsen. Ook gaan wij voor betaalbaar wonen door een extra impuls voor sociale woningbouw en woningen in Achterveld en Stoutenburg, voldoende woningaanbod voor jongeren en het bevorderen van alternatieve woonvormen voor ouderen. Wat ons betreft komt er schot in het ombouwen van kantoren: Kantoorleegstand=woonruimte.
Tenslotte: Leusden is een prachtige groene gemeente maar op onderdelen moet er wat veranderen, wij willen een Leusden met een kloppend hart waar je met plezier, goed en veilig kunt wonen en werken en recreëren. Een Biezenkamp die afgebouwd wordt op kort termijn, een Achterveld waar de woningbouw niet achterblijft.
Een Leusden en Achterveld dat zich onderscheidt door de vele toegankelijke recreatiemogelijkheden met een bruisend centrum inclusief een multifunctioneel gemeenschapshuis met plein dat extra kansen schept voor verenigingen en bibliotheek en andere initiatieven voor kunst, cultuur, sport. Een Leusden waar vooral wijkgerichte burgerinitiatieven en duurzaamheidsinitiatieven worden gestimuleerd en waar een tweede sporthal verschijnt.