Door op 8 maart 2017

Leusdens busvervoer moet aanzienlijk beter

Maandagavond 6 maart heeft de Leusdense gemeenteraad duidelijk gemaakt aan leden van provinciale staten dat het busvervoer in Leusden de afgelopen maanden zwaar onder de maat geweest is en dat het echt beter moet.
Alle Leusdense fracties (CDA, VVD, D66, CU-SGP en GroenLinks-PvdA) hebben in de Marcuskerk gesproken met leden van provinciale staten die openbaar vervoer in hun portefeuille hebben. Busvervoer wordt op provinciaal niveau geregeld en daarom is de provincie belangrijk om tot fatsoenlijk busvervoer in Leusden te komen.
De problemen met de bus spelen op meerdere vlakken. Ten eerste zijn er delen van Leusden waar sinds 11 december 2016 geen of zeer beperkt openbaar vervoer is (dit geldt met name voor de Biezenkamp en de zuidelijke deel van Leusden centrum). De bereikbaarheid is dus slecht in delen van Leusden. Ten tweede heeft Syntus de afgelopen maanden de dienstregeling niet goed uitgevoerd. Veel te veel bussen reden met vertraging of helemaal niet. Dus ook de betrouwbaarheid van Syntus is niet goed.
Fatsoenlijk busvervoer betekent een bushalte op een redelijke afstand en een betrouwbaar uitgevoerde dienstregeling. Alle bussen horen op het geplande tijdstip te vertrekken, zodat reizigers weten waar ze aan toe zijn. Dat er in Leusden veel problemen zijn en dat het echt beter moet, dat is de statenleden goed duidelijk gemaakt. De statenleden erkennen de problemen in Leusden en hebben toegezegd om binnen hun mogelijkheden samen met de Leusdens politiek naar oplossingen te zoeken.
Om de bijeenkomst met de statenleden plaats te laten vinden in de Marcuskerk en niet in het gemeentehuis was een bewuste keuze. Van en naar de Biezenkamp (en dus ook de Marcuskerk) reizen, is sinds 11 december een flink stuk lopen naar of vanaf de dichtstbijzijnde bushalte. De statenleden is nadrukkelijk het verzoek gedaan om met het OV te komen, om zo aan den lijve te ondervinden hoe het is om in Leusden met de bus te reizen.