Door op 12 januari 2014

Naar het Meander met de regiotaxi

Verschillende politieke partijen waaronder met name Groen Links en de PvdA hebben zich de afgelopen maanden ingespannen om een rechtstreekse busverbinding tot stand te brengen tussen Leusden en het nieuwe Meanderziekenhuis. Noch Connexxion, de vervoers-maatschappij, noch de provincie wilden de kosten hiervoor dragen.

Wethouder Rolle (GL) wees ons als raad op de mogelijkheid om gebruik te maken van de regiotaxi. Maar wat betekent dit voor de burger van Leusden/Achterveld.

Als GroenLinks/PvdA in de komende gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart hechten wij sterk aan een goed functionerend en betaalbaar openbaar vervoer vanuit Leusden/Achterveld naar het nieuwe ziekenhuis.

Met name zijn wij nieuwsgierig naar de kosten voor burger, gemeente en provincie.

Het bedrijf dat de regiotaxi exploiteert maakt in haar tariefstelling onderscheid tussen reizigers met en zonder WMO indicatie. In alle gevallen levert de gemeente en/of de provincie een substantieel aandeel in de kosten.

U vindt de tarieven op de website “Regiotaxi Eemland- Heuvelrug”: http://www.rteh.nl

De regiotaxi heeft haar diensten verdeeld in zones. Een rit van Leusden naar het Meanderziekenhuis gaat over 2 zones. Bij iedere rit hoort ook een instapzone. Dus voor een heen en een terugreis moet u rekenen op 6 zones.

Eigen bijdrage voor een retour zonder WMO indicatie, is €12,60  (6 X zoneprijs €2,10).

Eigen bijdrage voor een retour met WMO indicatie is € 3,90 (6 X zoneprijs € 00,65).

De kosten voor het regiotaxibedrijf zijn voor een retour € 28,56 (6 X zonekostprijs € 4,76).

Bijdrage provincie voor een retour aan een reiziger zonder WMO indicatie is € 15,96 (6 X per zone €2,66).

Bijdrage gemeente voor een retour aan een reiziger met een WMO indicatie is € 24,66 (6 X per zone €4,11) .

U ziet dat de gemeente en de provincie een behoorlijke bijdrage leveren.

Afhankelijk van uw situatie, met of zonder WMO indicatie, kunt u gebruik maken van de regiotaxi. Bent u boven de 65 dan kunt u een vervoerspas aanvragen bij Regiotaxi Eemland-Heuvelrug, dit biedt de mogelijkheid op reductie.

Wij juichen overigens ook initiatieven toe waarbij vrijwilligers zich beschikbaar stellen om met eigen vervoer mensen naar het Meanderziekenhuis te brengen en te halen.

Het goedkoopst is overigens de reguliere bus naar station Amersfoort en dan het Meander-ziekenhuis, een retour is 2 X € 1,91 is €3,82 zonder korting of 2 X €1,26 is €2,52 met korting.

Wel eenmaal overstappen.

Namens GroenLinks/PvdA, Frans Anten raadslid